Weblog  |  Dit is pas ergerlijk

Ieder jaar stelt het KLPD een overzicht samen met de 10 meest ergerlijke verkeersgedragingen volgens de Nederlandse weggebruiker. Rechts inhalen, bumperkleven en te hard rijden zijn altijd vaste prik op de lijst. Als voorschot op het onderzoek van dit jaar hierbij alvast een persoonlijk en subjectief lijstje met zaken die mij dan weer heel erg storen. Geheel willekeurig, dus niet op volgorde van ergerlijkheid. En een top 6, want een top 10 is zo afgezaagd en je moet je vooral niet aan teveel dingen ergeren.


1. 4WD sneeuwracers
Koning winter zorgt ieder jaar weer voor spekgladde wegen en dat betekent oppassen. Behalve voor mensen met vierwielaandrijving. Althans, zo lijken deze mensen zelf te denken. Het feit dat je integrale aandrijving hebt betekent echter niet automatisch dat je gewoon met 120 de bocht om kan. Als het ijzelt of sneeuwt helpt die extra aangedreven as je echt niet aan magische gripniveaus bij het nemen van een bocht, het zijn geen rupsbanden.

2. Het zekere voor het onzekere nemen
Met de komst van de trajectcontrole weet de automobilist zich gewaarschuwd, hard rijden betekent gepakt worden en niemand zit op een bon te wachten. Maar om nou allemaal massaal de cruise control 4 km/h ónder de maximumsnelheid in te stellen is wat overbodig. Vooral drie rijen dik allemaal exact 96 gaan rijden is niet echt bevorderlijk voor de doorstroming. Laat staan de bloeddruk van andere weggebruikers.

3. Kruispunten klemzetten
We willen allemaal graag naar huis, dus als je groen krijgt wil je doorrijden. Het zou alleen voor iedereen makkelijker zijn als mensen dan wel even vooruit denken. Als je vijf meter na het stoplicht, en midden op de kruising, toch weer stilstaat kun je net zo goed even wachten. Dan kunnen de mensen die een andere richting op moeten namelijk wel doorrijden.

4. Juridisch onschendbare fietsers
Toen de auto nog een zeldzaam verschijnsel was heeft de wet het zo geregeld dat zwakkere verkeersdeelnemers, voetgangers en fietsers, beschermd moeten worden. Bij een aanrijding ligt de bewijslast bij de automobilist. Helaas lijken met name fietsers dat als een vrijbrief te zien om vooral overal voorrang te nemen. Of al bellend en zonder verlichting te rijden. Of een combinatie van die drie. Ik knal hem ervoor, de auto stopt toch wel, zo lijkt het.

5. Kapotte verlichting
Verlichting is, zeker in de winter, vrij essentieel voor je zichtbaarheid. Dat er onderweg een dimlicht mee ophoudt kan gebeuren en dat zal je niet altijd merken. Als twee remlichten, een stadslicht en bijbehorend dimlicht het niet meer doen zou je denken dat het ook de bestuurder op moet gaan vallen. Dat doet het namelijk wel voor anderen die ze (te) laat pas zien opdoemen.

6.  Verkeerd gebruik verlichting
Het kan natuurlijk ook precies andersom: teveel verlichting. Achteraf ingebouwde LEDjes die als een hoogtezon precies in je ogen schijnen bijvoorbeeld. Of bestuurders in Noord-Holland die menen bij een waarschuwing voor mist in Zeeland alvast de mistlampen aan te moeten doen. Als je nog vier hectometerpaaltjes naar voren kan kijken is het zicht echt meer dan 100 meter en dus mag die verlichting niet aan.

 
 
 

Over Marco Gorter

Laatste weblogs Marco Gorter

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep