Weblog  |  Wanbeleid

Een autoconcern maakt zich natuurlijk nooit populair met een grootschalige saneringsoperatie, maar met de fabriek in Genk doet Ford eigenlijk alles fout wat je je maar voor kunt stellen. Te beginnen natuurlijk met de schandelijke manier waarop Ford met z’n personeel omgaat: in september nog drie modellen beloven en zeggen dat de werknemers gebeiteld zitten en dan nog geen maand later ineens de sluiting van de fabriek aankondigen. Zoiets is natuurlijk een bittere teleurstelling voor alle (indirect) bij Ford Genk betrokken mensen. En dat de topmensen van Ford dan ook nog niet eens het lef hebben om het besluit in België toe te lichten, pleit natuurlijk ook al niet voor ze. De bestorming van de Ford-fabriek in Keulen gisteren door woedende Genk-medewerkers gisteren (foto 2) vind ik dus zeer begrijpelijk.


Maar het trieste aan het hele verhaal is dat Ford zelfs keihard zakelijk geredeneerd aan het zwalken is. Een fabrieksmedewerker in Genk vertelde collega Michiel namelijk tijdens het maken van onze reportage over de sluiting van Ford Genk dat Ford daadwerkelijk al bezig was om de productielijn voor de nieuwe Mondeo in Genk op te zetten. Met andere woorden: de sluiting van Genk is niet vooraf op een sluwe manier bekokstoofd, maar daadwerkelijk pas eind oktober besloten.


Paniekvoetbal, dat is de oorzaak van de rigoureuze acties van de Ford-directie. Bij de presentatie van slechte Europese kwartaalcijfers kondigde het concern aan alle aspecten van z’n Europese operaties onder de loep te nemen en daaruit zijn dus de sluiting van Ford Genk en het vertrek uit de rallysport dus voortgevloeid.


Zakelijk gezien heeft het besluit ook verstrekkende gevolgen, want de Mondeo is een jaar vertraagd door de plotselinge ommezwaai. Een bedrijf moet niet ineens gaan evalueren om z’n aandeelhouders tevreden te stellen, een gezond concern moet dit voortdurend doen en al maanden eerder anticiperen om de verslechterde economische situatie. Dan had de Mondeo gewoon op tijd op de markt kunnen komen (iemand eind 2014 nog zin in een auto die in de Verenigde Staten alweer rap op weg is naar een facelift?) en hadden de werknemers in Genk tenminste geen valse hoop gehad.

 
 
 

Over Alexander Inia

Hobby’s: Krav Maga, bordspellen (Hoogspanning, Kolonisten), Films (Seven, Sin City, Snatch), Muziek (Massive Attack, Pearl Jam, Paul Oakenfold, Deadmau5 en... Eddy Wally!) en games (vooral Football Manager en ook NBA 2K, racegames).

Eerste auto: Een Ford Puma! Onder het vriendelijke koetswerk schuilt een zwaar onderschatte sportwagen, waarmee je enorm hoge bochtsnelheden kunt bereiken zonder een grammetje onderstuur. In een rechte lijn geen partij voor een geblazen hot hatch, maar op bochtige trajecten zo ongelooflijk veel leuker dan de meeste moderne auto's...

Droom: De loterij winnen en dan een palazzo kopen in Tessin, het Italiaanse deel van Zwitserland. En dan op m'n vrije dagen met m'n Gallardo een willekeurige bergpas rijden. Hemel op aarde!

Eigenaardigheden: Neemt z'n eigen pindakaas mee naar de kantine

Hoe gekomen bij AutoWeek: In oktober 2006 zocht AutoWeek een nieuwe redacteur voor de site en het Journaal. Vanwege mijn liefde voor auto’s, studie journalistiek en ervaring met het schrijven voor een website (Elsevier.nl) leek mij dit de ideale baan en dus solliciteerde ik. Ik moet zeggen dat ik er nog geen moment spijt van heb gehad!

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep