Weblog  |  Balans

Onze Peugeot 306 Break HDI, de jongste tweedehands in de collectie, is een verdomd interessante auto; de laatste min of meer compacte station van het huis die in balans is. De papieren cijfers van het direct ingespoten tweeliter dieseltje zijn naar de maatstaven van nu misschien historisch (90 pk, 205 Nm), hij komt er vlot mee van zijn plaats.

De verklaring vinden we op het kentekenbewijs: 1175 kilo. Dan begrijpen we meteen waarom we de eerste rit van meer dan 200 kilometer 1 op 21 draaien, en ook waarom de youngtimer zo prettig stuurt. Dat Peugje weegt niks. Onze nieuwste, dames en heren, is een waar genot.

Alles goed en wel, zal de verwende 308-rijder zeggen, bij een beetje botsing lig je in de kreukels. Dat punt gun ik hem, al zijn we met vier plofzakken voldoende ingedekt. Ik geef de scepticus het volgende ter overweging mee. Het gewicht van een vergelijkbare 307 HDI steeg naar 1300 kilo, dat van de 308 SW met 1.6 HDI naar 1382. In tien jaar werd Peugeots compacte break steeds lijviger en dik 200 kilo zwaarder. Dat zijn er 200 teveel. Die moeten er weer af, en snel. Het rijdt zoveel fijner. En zuiniger.

Natuurlijk zal dat niet zonder slag of stoot gaan. De fabrikant zal premium-ambities moeten loslaten. Het staal van onze Peug is blikkeriger en gevoeliger voor tikjes dan de pantserwagens van de jongste lichting. De putjes op de flanken zijn de zichtbare getuigen van minder dwingende kwaliteitsmaatstaven dan de onze. Mij een biet zolang er niks aan roest – en deze is roestvrij, wat van sommige Duitse premiumproducten uit die jaren niet gezegd kan worden.

Verder is hij uiteraard een maatje kleiner dan de 308SW, wat het gewichtsverschil enigszins relativeert. Toch raad ik iedereen die hem niet kent van harte aan eens in zo’n 306 te stappen. Hij is verrassend ruim. De reden: een ergonomie waar nieuwe auto’s een punt aan kunnen zuigen. Hij heeft geen puisterig designdashboard maar een simpel en terughoudend boordpaneel met een zandlopervormig versmallende middenconsole die de knieën ruimte laat; geen opgeblazen premium-meubilair maar simpele stoelen die met hun bescheiden formaat en slanke lijn het extra ruimteaanbod opleveren dat ze bij de 308 kunstmatig uit de lengte en de breedte moesten trekken. Hij is het perfecte compromis tussen ruimte en betaalbaarheid, economie en comfort. De grote stap voorwaarts zou niet alleen voor dit merk de weg terug naar af zijn; the Dacia way. Peugeot weet van vroeger hoe het moet, en zal wel moeten. Van die crisis zijn we voorlopig nog niet af.

 
 
 

Over Bas van Putten

Laatste weblogs Bas van Putten

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep