Weblog  |  De zuinige vs de snelle

De benzineprijzen zijn zo langzamerhand verworden tot een nachtmerrie voor hen met een krappe beurs. Helemaal als zij veel kilometers moeten of willen maken. Een beetje gemekker om de prijzen hoort natuurlijk bij Nederland. Ik kan me nog herinneren dat ik als jochie bij mijn opa in de auto zat terwijl hij schande sprak (of liever mompelde) van het feit dat een liter benzine 2 gulden kostte. Maar de laatste tijd gaat het zo hard omhoog met de literprijs dat het simpele klagen voorbij is.

Mensen maken zich zorgen. Ze denken na over hun autogebruik, denken meer dan ooit na over de aanschaf van een zuinige auto en passen vaak hun rijgedrag aan. Ik krijg meer vragen van kennissen en vrienden dan ooit over zuinige auto's, belastingvrije modellen en zelfs elektrische auto's. Is het een optie? Dat je voor de prijs cq afschrijving van een nieuwe auto heel veel benzine kan tanken realiseren ze zich niet altijd, maar de tendens is duidelijk. Het rijgedrag dan, dat is misschien wel het allerbelangrijkste voor een laag verbruik. Nu zal je een Escalade nooit boven de 1:15 krijgen en een Yaris Hybrid niet onder de 1:5. Maar het verschil in verbruik bij 80 km/h en bij 130 km/h is zeer fors. Dat weet iedereen die bij dat soort snelheden zijn boordcomputer een beetje in de gaten houdt. De gevolgen met deze brandstofprijzen laten zich raden: een fors aantal mensen dat zelf de brandstofkosten moet ophoesten, past zijn snelheid aan. Logischerwijs zie je ze vooral veel in het weekend. Doordeweeks zijn vooral zakelijke rijders op pad. Die voelen de pijn niet en rijden nog altijd lekker door. (behalve op de A2, waar de strenge snelheidscontroles opvallend veel effect lijken te hebben, maar dat terzijde). Uiteraard zijn er ‘s avond ook relatief veel particuliere chauffeurs onderweg, maar dan is het toch rustig op de weg zodat ze minder opvallen.


Nee, zaterdag en zondag zijn de dagen dat je het merkt. Men gaat (moet?) naar familie, bezoekt voetbalwedstrijden, gaat naar de Ikea of wellicht gewoon een dagje uit. Benzine blijft duur, dus het tempo ligt lager dan vroeger. Op 100 km/h wegen merk je er niet heel erg veel van, omdat dat voor velen dan al langzaam genoeg is. Je bent al een stuk zuiniger dan met 120 km/h. Ja, ook hier spotten we de mensen al die de cruisecontrol op 80 km/h zetten, maar het snelheidsverschil valt mee. Het wordt anders op de snelwegen waar je 120 km/h of 130 km/h mag. 80 of 90 km/h rijden zorgt daar voor op zijn zachtst gezegd opmerkelijk situaties. De 80 km/ rijder is in zoverre gevaarlijk, dat hij voor het absolute minimum gaat. Mocht hij zich al realiseren dat de teller wat afwijkt en hij dus in praktijk minder dan 80 km/h rijdt, boeit dat hem niet. Hij gaat voor zuinig. Vrachtwagenchauffeurs zullen eerder 80 tot 85 km/h op de GPS rijden, zo’n 85-90 km/h op de teller. Die moeten deze automoblisten dus voorbij, wat voor veel ergernis zorgt bij de snellere rijder. Met de 90 km/h rijder gaat het precies andersom. Zij moeten juist vrachtswagens voorbij en doet dat met een netto snelheidsverschil dat lager ligt dan 5 km/h. Als je met 130 km/h aankomt, moet je dus in de remmen. Ook een spannende situatie: een splitsing van snelwegen. Neem een 4 baansweg, waarvan de linker twee stroken naar stad A gaan, de rechter twee naar stad B. Hoe braaf rechts een 80/km/h rijder ook rijdt, hij wil naar stad A en moet dus de linkerstrook naar stad B kruisen. Maar daar rijden de linkerstrook rijders die gewoon 120 km/h doen. Mij valt op dat dat de 80 km/h rijder niet uitmaakt, hij wil naar links en gaat dus naar links zonder zijn tempo aan te passen. Opvallend genoeg zouden veel vrachtwagens dat probleem dus ook moeten hebben, maar naar mijn indruk gaan die vaak eerder naar links en kijken beter. Vermoedelijk speelt het ook een rol dat je er op rekent dat een vrachtwagen, die nog eens meer opvalt ook, 80-90 km/h rijdt op een 120 km/h weg, van een auto verwacht je dat meestal niet. En dus zeilt er wel eens zo’n langzame auto naar jouw rijbaan. De officiële regels zijn duidelijk, hij wisselt van rijstrook en mag jou dus niet hinderen tijdens die wissel. Maar ja, als er 150-200 meter tussen jullie zit hindert hij je niet bij de manoeuvre zelf, maar zal je nog altijd fors moeten bijremmen als je achterop komt. Telt dat als hinderen? Volgens mij niet, al voelt het wellicht wel zo.


Tot zover de observaties, hoe verder? Het is iemand zijn recht om langzamer te rijden dan toegestaan en dat iemand zuinig aan doet is in deze tijden te begrijpen. Toch vind ik 80 km/h op een 120 km/h-snelweg gevoelsmatig te langzaam. Het veroorzaakt gevaarlijke situaties en dat weegt niet op tegen wat bespaarde liters. Maar ja, gemakkelijk praten als je een tankpas in je portemonnee hebt zitten of als welgestelde particulier niet eens naar het tankbedrag kijkt. Lastig lastig… Wat vinden jullie? 80 km/h op de snelweg: je goed recht of levensgevaarlijk?

 
 
 

Over Roy Kleijwegt

Roy Kleijwegt

 

Hobby’s: Autorijden, maar dat ligt voor de hand, bovendien ben ik steeds meer gaan karten de afgelopen jaren. Verder ben ik lange tijd zeer enthousiast beoefenaar van Jiu Jitsu geweest en hebt dat met veel andere martial arts gecombineerd. De laatste jaren blijkt squash evenwel net wat minder blessure gevoelig…  Ik vind daarnaast poker erg leuk (niet dat ik heel goed ben) en speel wat piano. Ook lekker eten en stappen staat hoog op mijn lijstje, waarbij ik de grotere dance-feesten niet uit de weg ga. En oh ja, ik ben fanatiek Feyenoord-fan.

Eerste auto: Een Suzuki Swift 1.3 van de jongste generatie. Een van de beste keuzes die ik in mijn leven heb gemaakt. De auto bood veel waar voor zijn geld: vlot genoeg en een kontje dat leuk om wil komen als je speelt met het gas. En met vier man op wintersport bleek prima te doen. Wat wil je nog meer!

Droom: Ik werk inmiddels bij AutoWeek, heb al met wilde dolfijnen gezwommen in de oceaan, mijn Nordschleife-ontmaagding is inmiddels geweest en officieel geracet heb ik ook al. Daarmee kan ik een flink aantal dromen wegstrepen. Er staan misschien nog wat onbereikbare auto’s op mijn bucket-list, maar ach ik heb al zoveel moois gereden… Echte dromen heb ik daarom op dit moment niet. Een groot pokertoernooi winnen lijkt me eventueel wel wat.

Eigenaardigheden: Ik noem mezelf autoliefhebber, maar heb erg weinig met oldtimers: ik rijd liever in een nieuwe SLS dan in een klassieke Gullwing. Ik denk echter dat dat verandert naarmate ik ouder word. Verder maak ik me altijd erg druk over het Nederlandse autobeleid en probeer daarbij verder te kijken dan het simpele ‘de-auto-is-een-melkkoe’ verhaal. Vind verder mijn werk zo leuk dat ik te weinig aan vakantie toekom. Ik weet het, een luxeprobleem.

Hoe gekomen bij AutoWeek: Journalistiek gestudeerd en bij AW stage gelopen. Daarna als journalist enkele jaren bij verschillende vakbladen voor de Nederlandse autobranche gewerkt voordat ik terugkeerde op het oude nest, dat was begin 2008. Sindsdien heb ik me geen moment verveeld.

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep