Weblog

Kettingbotsing door mist in Zeeland (foto: Nu.nl)
Als er één berucht stukje Westerschelde is dan wel het Nauw van Bath. Daar zijn sinds de oorlog tientallen schepen met en zonder mist vastgelopen of frontaal op elkaar gebotst, ondanks betonning, ervaren loodsen, radar en verkeersgeleiding. De factor mens blijkt meestal doorslaggevend. De massale kettingbotsingen in dichte mist op de A58, op die mooie ‘derde dinsdag’ ...   Lees verder
BX No Turbo
De laatste weken werd er op de Autoweek-site lekker op Het Nieuwe Rijden gekankerd naar aanleiding van de bewering van de ANWB dat er (iets) meer pechgevallen onder Nederlanders voorkwamen door verkeerde toepassing van Het Nieuwe Rijden in de bergen met een caravan. Blijkbaar hebben veel mensen een hekel aan brandstofbesparing via lage toerentallen. Mijn vraag is hoe de ANWB dat zo precies weet ...   Lees verder
Hyundai ix35 FCEV
Ok, waterstof. Er wordt al zo lang mee getest dat je het wel geloofde, maar de formule is na twintig jaar wikken en wegen dus productierijp. Ik druk de startknop in en hop, het rijdt. Met een elektromotor, als EV dus, maar met zijn eigen stroomfabriek aan boord, de brandstofcel die zonder laadpaal goed zou moeten zijn voor een retourtje Groningen – Maastricht.  Met een actieradius ...   Lees verder
Oordeel zelf. Het front van de XE...
Oordeel zelf. Het front van de XE...
De onthulling van de Jaguar XE heeft voor een interessante discussie bij ons op de redactie gezorgd. De mening van mij en diverse collega's is dat Jaguar weliswaar een fraaie en geavanceerde auto heeft neergezet, maar dat het front een beetje een gemiste kans is. Recht van voren is de XE maar lastig te onderscheiden van de XF, een auto die al jaren meeloopt. Wat mij betreft had deze XE ...   Lees verder
Leon per Leon
Lucas Verbeke en Jan Lemkes zijn in onze Seat Leon-duurtester onderweg naar de Spaanse stad waar die auto z’n naam aan te danken heeft. Ze willen daarbij niet meer dan één tank brandstof verstoken, en dat betekent dat de spaardiesel een verbruik van bijna 1 op 33 zal moeten halen. Dit verslag is een vervolg op drie eerdere weblogs. Binnenkort vind je het uitgebreide verhaal in ...   Lees verder
Eindelijk rust!
Eindelijk rust!
Lucas Verbeke en Jan Lemkes zijn in onze Seat Leon-duurtester onderweg naar de Spaanse stad waar die auto z’n naam aan te danken heeft. Ze willen daarbij niet meer dan één tank brandstof verstoken, en dat betekent dat de spaardiesel een verbruik van bijna 1 op 33 zal moeten halen. Het eerste deel van hun reisverslag vind je hier, het tweede hier. Deze rit zou een goede ...   Lees verder
Dat moet beter!
Dat moet beter!
Lucas Verbeke en Jan Lemkes zijn in onze Seat Leon-duurtester onderweg naar de Spaanse stad waar die auto z’n naam aan te danken heeft. Ze willen daarbij niet meer dan één tank brandstof verstoken, en dat betekent dat de spaardiesel een verbruik van bijna 1 op 33 zal moeten halen. Het eerste deel van hun reisverslag vind je hier. Dat was te verwachten: hoewel we pas tegen ...   Lees verder
De laatste keer voor vandaag... hopen we.
De laatste keer voor vandaag... hopen we.
Met de Leon Ecomotive heeft Seat een C-segmenter in onze duurtestvloot geparkeerd waarmee we in theorie een verbruik van 1 op 30,3 moeten kunnen halen. Dat de theoretische waarde bijna nooit gehaald wordt weten we inmiddels wel, maar het gemiddelde van 1 op 20,4 dat Nederlandse Ecomotive-rijders volgens de verbruiksmonitor halen is wel érg tegenvallend. Dat moet beter kunnen! In een ...   Lees verder
Renault Twingo
Bingo, alweer een Franse auto die ik leuk vind. Het begon met de nieuwe Clio, die door die rare plastic driehoeken op dorpelhoogte een aanstekelijke, atletische spanning krijgt –geniale designtruc. Toen sloeg de Captur in, daarna kwam Citroën met die malle Cactus en nu is het bij Renault driemaal scheepsrecht met de Twingo. Dat zijn in korte tijd al vier auto’s die met me deden ...   Lees verder
Weblog Gert
De commentaren waren niet van de lucht toen ik in m’n omgeving vertelde dat ik met de auto naar Corsica op vakantie ging. “Pas maar op, hoor, die Corsicanen kunnen echt niet rijden. Ze knallen als gekken die smalle bergweggetjes op en af, en als ze vinden dat jíj te langzaam gaat, zitten ze constant op je bumper!” Inmiddels ben ik alweer twee weken terug. En inderdaad, ...   Lees verder
 

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep