Slideshow

Toyota RAV4 Hybrid

Facelift en stroomstoot voor SUV

Toyota levert de vernieuwde RAV4 voor het eerst ook als (stekkerloze) hybride. Dat maakt hem uniek in deze klasse. Met zijn grote motorkracht, comfort en bescheiden prijs is hij met name voor de particuliere rijder interessant.

Terwijl andere fabrikanten de ene na de andere plug-in introduceren, blijft Toyota trouw aan de stekkerloze hybride. De weg die ooit door de Prius is geplaveid, zal de komende jaren verder worden gevolgd. Plug-ins zijn volgens Toyota vooral duur, zwaar en door het vereiste opladen onhandig in het gebruik. Daarom is het nu de beurt aan de RAV4 om als stekkerloze hybride de weg op te gaan, later dit jaar alweer gevolgd door een gloednieuwe SUV, de iets kleinere C-HR.

De RAV4 Hybrid staat vanaf €37.595 in de prijslijst en zal vooral particuliere kopers aantrekken. Omdat hij geen plug-in is komt zijn CO2-uitstoot niet onder de 50 gram. Hij krijgt dus de volle mep van 25 bijtelling, terwijl een Mitsubishi Outlander PHEV nog altijd profiteert van 15 procent. Die is weliswaar met €42.730 flink duurder, maar voegt er dan wel meteen 4x4 aan toe. Wil je in Toyota's nieuwste hybride 4x4 hebben, dan ben je minimaal €45.795 kwijt voor de (overigens rijk uitgeruste) Executive Business AWD.

De komst van een hybride valt samen met een aantal vernieuwingen die ook de diesel- en benzineversies (vanaf €33.995) ondergaan. Na drie jaar vond Toyota het tijd voor een facelift en die staat hem goed. Hij ziet er pittiger uit, maar is nog niet zo'n aandachttrekker als de nieuwste modellen van Lexus met hun grille als – excuses voor de woordkeus - grote muil. Maar zijn techniek deelt de RAV4 hybride wel degelijk met een Lexus. De hybride-aandrijving is vrijwel dezelfde als die van de Lexus NX 300h, inclusief de grote 2,5 liter benzinemotor zonder turbo. Met de stroomstoot van één, of in het geval van de 4x4 zelfs twee elektromotoren erbij, leidt dit in de RAV4 tot een fors vermogen van 197 pk. Nergens bij de concurrentie vind je zo veel motorkracht voor deze prijs. Het maakt hem ook sneller dan zijn rivalen. In slechts 8,3 seconden sprint hij vanuit stilstand naar 100 km/h en een tussensprint van 80 naar 120 km/h verricht hij in 7 seconden.

Aanhanger

Bij voorwielaandrijving trekt de hybride een geremde aanhanger van maximaal 800 kg, maar bij 4x4 wordt dat ruim verdubbeld tot 1.650 kg. Het maakt hem ook voor caravantrekkers interessant. Overigens is het voor het eerst dat Toyota in Europa een hybride met 4x4 combineert.

Tijdens de eerste kilometers valt op heerlijk soepel en indrukwekkend stil de aandrijflijn is. Toyota heeft geluisterd naar een veelgehoorde klacht van hybride-rijders over de CVT-automaat. Die had er tot nu toe een handje van om hoog in de toeren te klimmen zodra je het gaspedaal flink intrapte. Dankzij technische ingrepen is het irritante motorgeluid nu goeddeels verdwenen. De stilte in het interieur draagt in hoge mate bij aan het comfort, zoals ook de heerlijk zittende stoelen dat doen.

De RAV4 mag dan een echte krachtpatser zijn, in het weggedrag valt vooral zijn lichtvoetige, ja bijna speelse karakter op. Hij stuurt superlicht, wat misschien niet iedereen zal waarderen, maar ook duidelijk en precies. Het onderstel blijkt buitengewoon soepel en gaat met het grootste gemak over gemene verkeersdrempels heen. In bochten laat de RAV4 zich niet gauw van de wijs brengen en zijn rijkwaliteiten bevinden zich nu beslist op het niveau van geduchte concurrenten als de Mazda CX-5 en Hyundai Tucson.

De facelift heeft er verder toe geleid dat het interieur is verrijkt met mooiere materialen, die prettiger aanvoelen. In het instrumentarium is een kleurrijk info-display geland en middenin het dashboard prijkt een nieuw, 7 inch beeldscherm voor het infotainment. Nog belangrijker nieuws is dat de RAV4 nu een omvangrijk arsenaal aan moderne assistentiesystemen aan boord heeft, die hem beduidend veiliger maken dan voorheen.