Slideshow

Mitsubishi Space Star

Sterallures

De Space Star krijgt sterallures. Hij pronkt met Mitsubishi’s nieuwste generatie infotainment en is ook nog eens flink langer geworden. Waar een kleine auto groot in kan zijn.

Even lijkt het erop of Mitsubishi ons blij maakt met een dooie mus. De Space Star is volgens de fabrikant maar liefst 8,5 centimeter langer geworden, maar daar is in de zitruimte, noch in de bagageruimte ook maar iets van merken. De aanpassing blijkt slechts bedoeld om de rijwind beter te geleiden en de kleine Mitsubishi een volwassener uitstraling te geven. De overhang aan de voorkant nam met 1,5 centimeter toe en die aan achterkant – vooral dankzij een dikkere bumper - met 7 centimeter. Samen met de langere achterspoiler oogt de Space Star hierdoor wat gestrekter en dat staat hem goed. Aan de andere kant maakt die extra lengte hem weer wel lastiger om te parkeren.

De facelift heeft de vier jaar oude Mitsubishi in elk geval goed gedaan. Hij ziet er nu met zijn nieuwe lampen, grille en bumpers volwassener uit. De fabrikant spreekt ook nog van 'een indrukwekkende powerdrome': uitstulpingen in de motorkap die een schijnbaar fors motorblok verraden. Krachtige sportauto's laten zo soms hun spierballen zien, maar bij de Space Star zijn die ver te zoeken. Hij is als vanouds leverbaar met zeer bescheiden 1.0 en 1.2 liter driecilinder motoren, waarbij overigens opvalt dat de 1.0 (vanaf € 9.990) nogal futloos aanvoelt en de 1.2 (€ 16.290) veruit het prettigst rijdt.

Mitsubishi heeft het onderstel herzien voor meer rijdynamiek en dat is goed te merken. De schokdempers reageren adequater. Samen met de iets directere en preciezere besturing leidt tot een auto die net wat enthousiaster een bocht in duikt. Terwijl het veercomfort voor een auto van dit formaat nog steeds opmerkelijk goed is. De in Thailand gebouwde Space Star blijkt bovendien dankzij extra isolatie iets stiller geworden en hij heeft nu standaard hill-start assist, wat het wegrijden vanuit stilstand op een helling makkelijker maakt.

Vooruitgang

Hoewel deze Mitsubishi verreweg het meest wordt verkocht in Zuid-Oost-Azië, vond de fabrikant het zinvol meer aan de gewenste kwaliteitsbeleving van de Europese consument tegemoet te komen. Dus zien we nu in het interieur nieuwe, zacht aanvoelende stoelbekleding met contrasterend stiksel en een nieuw stuur dat net als in de vernieuwde Outlander zwarte inzetten van glanzend zwarte kunststof en chroom vertoont. Bovendien biedt de met leer omklede stuurrand nu meer grip. Het instrumentarium oogt minder als een kerstboom: de amberkleurige achtergrondverlichting is vervangen door wit en de blauw-witte wijzerplaten zijn zwart-wit geworden. Ook is het goed bereikbare bedieningspaneel van de klimaatregeling vernieuwd.

Al blijft de Space Star qua ruimte een middenmoter, hij is wel wat handiger in het gebruik geworden. In de kofferbak is een bergruimte onder de vloer aangebracht, om spullen uit het zicht op te bergen. Die bergruimte is uitneembaar en het deksel ervan fungeert als tweede, hoger gelegen laadvloer, wat bovendien leidt tot een volledig vlakke laadvloer als de rugleuning van de achterbank is omgeklapt.

Vooruitgang is er ook bij het infotainment. Mitsubishi gunt de Space Star de primeur van een nieuwe generatie die internet in de auto haalt. Het 6,5 inch grote aanraakscherm is ingebouwd in de middenconsole en wordt omringd door een aantal fysieke knoppen, wat alles bij elkaar leidt tot veel bedieningsgemak. Het bevat niet alleen (TomTom) navigatie en DAB-radio, maar laat dankzij Apple CarPlay en Android Auto ook de apps van een smartphone in de auto gebruiken. Dankzij de internetverbinding via de smartphone haalt het systeem supersnel updates en actuele verkeersinformatie binnen. En dankzij Google Voice en Apple's Siri luistert het systeem ook naar gesproken commando's.