Slideshow

BMW 330e

Ook als plug-inhybride 'n pretmachine

BMW was er vroeg bij met een hybride versie van de 3-serie, de volgende stap, een plug-inhybride, liet langer op zich wachten. Voor de Nederlandse zakelijke automobilist (op 40 geluksvogels na) net te laat om 7% bijtelling te bieden, maar dan nog heeft de 330 e nog genoeg aantrekkingskracht.

Het gebeurt niet vaak dat de daadwerkelijke berijder de primeur heeft van een nieuwe uitvoering. Neem deze BMW 330e. Een jaar geleden konden we de auto rijden als prototype, de internationale persintroductie van de productieversie staat pas voor deze week gepland. En toch rijden er al 40 in Nederland rond, rara, hoe kan dat? Dat heeft alles te maken met de beloofde CO2-uitstoot van 44 gram per kilometer, waarmee een auto tot 1 januari 2016 in aanmerking kwam voor 7% bijtelling. BMW heeft dan ook alles op alles gezet om nog voor die datum auto's in Nederland geleverd te krijgen en dat is gelukt, al is het maar in een beperkte oplage van 40 stuks. De berijders daarvan zijn dus spekkoper, want zij hoeven maar 7% van de cataloguswaarde bij te tellen, en al die anderen die voor de plug-inhybride 3-serie kiezen moeten het met 15% bijtelling doen.

Dat e-tje in de type-aanduiding staat voor een plug-inhybride aandrijflijn, net als bij de grote concurrent Mercedes-Benz. Overigens wekt dat 330 e op de kont de indruk dat het om een pretpakket gaat, kenners verwachten afgaand op vroegere type-aanduidingen misschien een hele dikke zescilindermotor, in de neus hangt het bekende 2,0 viercilinder turboblok. Die levert 184 pk, de elektromotor komt tot 88 pk en gecombineerd is het vermogen 252 pk. Je mag het vermogen van die twee nooit bij elkaar optellen want beide pieken niet op hetzelfde moment. Qua vermogen hoeft de 330 e alleen de 340i en de 340d boven zich te dulden. Dat zegt wel iets over wat de plug-inversie in z'n mars heeft: een sprint van 0 naar 100 km/h kan in 6,1 seconden, al maakt hij met zijn topsnelheid van 225 km/h dan weer niet zo veel indruk.

Overgang soepel

De e-drive aandrijflijn kent drie modi. De standaard modus is de hybridemodus waarbij de 2,0-liter turbo zich na het wegrijden koest houdt, behalve als je echt vermogen vraagt. Bijvoorbeeld wanneer je boven de 80 komt of je de kickdown intrapt, springt het benzineblok bij. Die overgang van elektrisch rijden naar aandrijving waarbij de verbrandingsmotor meedoet verloopt ontzettend soepel. De elektromotor is in de achttraps automaat verwerkt, en ook als je geheel elektrisch rijdt zie je aan de toerenteller dat er schakelmomenten zijn. Net als bij de Mercedes C350e kun je ook in deze auto het beste altijd met een in het navigatiesysteem ingevoerde bestemming rijden, aan de hand daarvan bedenkt de aandrijflijn zelf wat de beste combinatie van aandrijving is. Op de snelweg zal de benzinemotor mee doen en de laatste kilometers binnendoor legt de auto dan bijvoorbeeld geheel elektrisch af. Natuurlijk kun je de werking ook zelf regelen. Via de modus Max e-Drive rolt de 330 e volledig op energie afkomstig uit het accupakket. Vertrek je met een volgeladen accu en moet je bijvoorbeeld een kort ritje maken dan is dat de beste optie. De beloofde elektrische actieradius van 35 kilometer zul je niet halen maar 25 tot 30 kilometer geheel elektrische stadskilometers moeten er in zitten. En dan is er nog de zogenaamde Save Battery-mogelijkheid. Dan komt alleen de benzinemotor in actie en de aandrijflijn spaart dan energie op die je kunt gebruiken om later elektrisch te rijden. Je ziet dan in de display de batterijen voller worden.

Zwaarder

Al die extra techniek maakt de 330e 190 kilo zwaarder dan een 330i, de 252 pk sterke, 'gewone' versie die net zo veel vermogen levert. Toch ervaar je de 'e' niet als een erg zware sedan. Het zwaartepunt ligt laag en door de stuwende kracht die de elektromotor levert heb je zelfs wanneer je het gaspedaal streelt al het gevoel dat het erg hard vooruit gaat. Ook al is de plug-in hybride aan het gewicht, de bekende BMW-dynamiek zit ook in deze 3-serie. Wel levert de plug-in-Dreier in op gebruiksgemak. Slokt een normale 3-serie sedan nog 470 liter op, deze beschikt over nog maar 380 liter inhoud in de kofferbak.