Rij-impressies  | 

Audi A7 Sportback h-tron quattro

Op weg met waterstof

9 januari 2016  |  10:47  |  Tekst:
    Print     Mail     Houd me op de hoogte

Achter de schermen is Audi druk bezig met brandstofcelauto’s op waterstof. Om een idee te krijgen hoever ze in Ingolstadt met deze techniek zijn, hebben we alvast met een prototype kunnen rijden: van buiten een A7 als alle anderen maar onderhuids een rijdend laboratorium.

Tijdens de IAA in Frankfurt, september jongstleden, presenteerde Audi de e-tron quattro concept, een studiemodel dat toont hoe een elektrische SUV er in de nabije toekomst uit zou kunnen zien. De actieradius die Audi opgeeft voor de forse auto: 500 kilometer, vergelijkbaar met wat Tesla opgeeft. Om 500 kilometer ver te komen met een elektrische auto geeft Audi aan dat de conceptcar beschikt over een accu met een capaciteit van 95 kW. Maar ze zetten in Ingolstadt niet alles in op één paard. Om een elektromotoren te voeden kun je naast een accu ook gebruik maken van waterstof en brandstofcellen. Zo rijdt er inmiddels een vloot rond van vijf A7’s h-tron, auto’s voorzien van elektromotoren, brandstofcellen en waterstoftanks. Jaren lang heeft deze technologie bij Audi weinig aandacht gehad. Zustermerk Volkswagen heeft nog een tijdje geëxperimenteerd met brandstofcel die met hoge temperaturen werkt, maar dat bleek een doodlopende weg. Daarna is er binnen de Volkswagen Group slechts op zeer bescheiden schaal aan brandstofcelauto’s gewerkt. In 2010 reden we met een experimentele Q5 HFC voorzien van brandstofcellen ingekocht bij het Canadese Ballard Systems. Een groot contrast met bijvoorbeeld Mercedes-Benz, Toyota of Hyundai waar door de jaren heen al serieuze stappen zijn gemaakt op dit vlak. Sinds 2013 krijgen Volkswagen en Audi hulp van Ballard bij de verdere ontwikkeling van de brandstofceltechnologie. De eerste resultaten toonde Volkswagen vorig jaar in de vorm van de Golf en Passat HyMotion; bij Audi is het de A7 h-tron. Overigens is al in 2011 gestart met het A7-project. Om de ontwikkeling een boost te geven en weer enigszins in de pas te komen met de concurrentie heeft Audi begin 2015 een hele reeks patenten van Ballard gekocht en de ontwikkelingssamenwerking verlengd tot 2019. Binnen de Volkswagen Group is Audi voor wat betreft de brandstofcel nu leidend, maar te zijner tijd kan de techniek wel gebruikt worden door de andere merken in de groep.

 

Bi-motor

Om een idee te krijgen waar we de A7 h-tron moeten plaatsen zijn we hebben we er één uitgeprobeerd. Zo op het eerste gezicht is de A7 h-tron een A7 zoals alle anderen, nou ja hij heeft twee tankklepjes, eentje rechts voor de waterstofinname en eentje links voor een laadsnoer. O, en op de middentunnel zit een grote rode knop, een verplichte veiligheidsvoorziening in prototypes met elektrotractie. Voor de rest is het ook hier gewoon een A7. Onderhuids lijkt er echter geen schroef op z’n plek gebleven. Onder de motorkap zit behalve de brandstofcelstack (hier wordt uit waterstof en zuurstof elektriciteit gegenereerd) ook de elektromotor die de voorwielen aandrijft en de vermogenselektronica die de hoogspanning regelt voor de voorste elektromotor. De rest van de techniek zit diep weggewerkt in het binnenste van de auto: waterstof wordt opgeslagen in vier tanks (bij elkaar 5,2 kg waterstof) die zich bevinden in de middentunnel, onder de achterbank en twee helemaal achteraan onder de vloer van de bagageruimte. Boven de achteras zit een accupakket dat afkomstig is uit de plug-in hybride Audi A3 e-tron. Daaronder zit de achterste elektromotor en daar weer voor de vermogenselektroncia voor die achterste elektromotor plus de acculader.

 

Plug-in hybride

Met z’n waterstoftanks én accupakket is de A7 h-tron in principe een plug-in hybride. Het accupakket is niet alleen toegevoegd om de reikwijdte te verlengen of gerecupereerde remenergie in op slaan, maar vooral ook om te zorgen dat er direct elektriciteit beschikbaar is zodra je het gaspedaal intrapt. De brandstofcel kan dat namelijk niet zo snel. O, en daarnaast kan de accu ook zorgen voor extra boost bovenop de elektriciteit uit de brandstofcel. Als bestuurder heb je echter geen idee uit welke vat de elektriciteit komt. De Audi rijdt als iedere willekeurig elektrische auto: vrijwel geruisloos, een nagenoeg eenparige versnelling en een directe reactie op het gaspedaal. Afhankelijk van de omstandigheden bepaalt de elektronica wat welke motor mag presteren. Afgaand op ons gevoel lijken de prestaties van de A7 h-tron in de pas te lopen met die van een A7 met een 1.8 TFSI-motor (als die er zou zijn): braaf en weinig vuurwerk. En dat is nog even een dingetje waar ze bij Audi druk mee bezig zijn. Het idee is namelijk dat wanneer Audi met een waterstofauto op de markt komt, dat dat wel een aansprekende machine moet zijn die een bijdrage aan de uitstraling van het merk moet leveren en dus best potent mag zijn. Vandaar dat een volgend generatie prototypes behalve een grotere actieradius en een hoger rendement vooral ook over meer vermogen moet beschikken. Wanneer ze dat allemaal op orde hebben is de verwachting dat een waterstofauto bij Audi aan het begin van het volgende decennium klaar voor productie zou kunnen zijn.

mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin

Probeer de vernieuwde AutoWeek 4 weken gratis! (Advertorial)

En maak bovendien ook nog eens kans op een van de 3 onvergetelijke Auto Avonturen!   Lees verder
Probeer de vernieuwde AutoWeek 4 weken gratis!