Rij-impressies  |  Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power

7 februari 2013  |  15:19  |  Tekst:

Het is een mond vol als je je buurman wilt vertellen welke auto je hebt gekocht: de Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power. Maar dan heb je het wel over één van de schoonste personenauto’s van dit moment.

De cijfers die Fiat bij zijn nieuwste versie van de Panda tevoorschijn tovert, zijn bijna sprookjesachtig. Een omslagpunt van 3.800 kilometer, halvering van de brandstofkosten en volgens de well-to-wheel formule (van de bron tot aan de uitlaat) een CO2-uitstoot van slechts 27 g/km.

Als je het zo bekijkt, is deze personenauto zo’n beetje de schoonste van het land. Dat komt doordat hij op aardgas rijdt, al benadrukt Fiat dat hij vooral voor groengas is bedoeld. Daarmee scoor je immers nóg beter in het huidige fiscale en ondernemersklimaat, waarin duurzaamheid voorop staat.

In vergelijking met benzine of diesel reduceert groengas, gewonnen uit koeienmest of GFT-afval ,de CO2-uitstoot tot wel 90 procent. En het maakt korte metten met de uitstoot van NOx en fijnstof. De milieuvriendelijke Panda is dan ook tot 2014 vrijgesteld van bpm en wegenbelasting. En als auto van de zaak kost hij je slechts 14 procent aan bijtelling. Daar komt nog eens bij dat een kilo aardgas slechts 90 eurocent kost. Dat scheelt zo’n beetje de helft met de literprijs van benzine.

Helaas maakt de aanschafprijs van de aardgas-Panda duidelijk dat sprookjes nog steeds niet bestaan. Hij kost €13.790 en dat is niet goedkoop. De kopers- ook particulieren – kunnen echter tot 3.000 euro aan subsidies opstrijken. En dan kost deze auto slechts €10.790, zo rekent Fiat ons graag voor. Sowieso geldt voor deze Panda een subsidie van de Rijksoverheid van €1.250. In Limburg doet de provincie daar nog eens €1.250 bovenop. Kopers in het Stadsgewest Haaglanden kunnen zelfs rekenen op een lokale subsidie van €3.000.

Met het maximum aan subsidies daalt het omslagpunt naar 3.800 kilometer, ten opzichte van een gewone TwinAir Turbo benzine, die vanaf €  10.290 in de prijslijst staat. Je moet dan wel vijf jaar lang met de auto blijven rijden.

Het hart van de nieuwe Panda-variant is de bekende Twinair Turbo benzinemotor. Hij geeft de Panda voldoende pit, ook als je op aardgas rijdt. Maar niet iedereen zal het brommende geluid van de tweecilinder waarderen. Dat klinkt vooral bij het optrekken; eenmaal op kruissnelheid valt het mee.

De Panda verbruikt circa 4 kg aard- of groengas op de 100 km. Uitsluitend op gas rijdend, heeft de Panda daardoor een actieradius van zo’n 200 kilometer. Ruim voldoende om één van de 105 Nederlandse tankstations met groengas te kunnen halen. Omdat ook de benzinetank van 35 liter is gehandhaafd, kan de Fiat met alle tanks gevuld wel zo’n 1.000 kilometer ver komen.

De Panda Natural Power, die ook als stoere Trekking leverbaar is, verschilt op het eerste gezicht niet van een gewone Panda. De twee gastanks, die 12 kg gas kunnen herbergen, zijn onder de bodem gemonteerd, zodat de bagageruimte vrijwel onaangetast bleef. Achter het tankklepje zit de aansluiting om gas te tanken, gewoon naast de vulopening voor benzine. In het dashboard is een rij bedieningsknopjes aangevuld met een extra knopje, waarmee je overschakelt van de ene naar de andere brandstof. De boardcomputer geeft in het dashboard tegelijkertijd de voorraad van de benzine en het gas aan. Maar hij kan geen verbruikscijfers weergeven. Blijkbaar zijn de Italianen gestruikeld over de extra functies die zij moesten inbouwen, en is er uiteindelijk bezuinigd op een verbruiksmeter. Terwijl die juist in een auto als deze niet zou mogen ontbreken.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Fiat Panda voorraad auto's (Advertorial)

Nieuw bij AutoWeek, splinternieuwe Fiat Panda's direct uit voorraad aangeboden. Leverbaar zonder levertijd.   Lees verder
  Fiat Panda
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power
Fiat Panda TwinAir Turbo Natural Power

Volg AutoWeek

AutoWeek Triotest

Skoda Citigo 1.2 - Fiat Panda Twin-Air 85 - Hyundai i10 1.2
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep