Rij-impressies  |  Seat Leon

24 november 2012  |  11:01  |  Tekst:

Even leek de interesse bij Seat weg te zijn gevallen, met modellen als de Alhambra en Toledo maakte het zich er wel erg makkelijk vanaf. Aan de derde generatie Leon om de eigenzinnige inborst van het merk nieuw leven in te blazen.

Seat heeft het de afgelopen jaren bepaald niet makkelijk gehad. Het merk, dat het grotendeels moet hebben van de Europese markt, weet amper genoeg auto’s te verkopen om de hoge bazen van moedertje Volkswagen tevreden te houden. Even leek het er zelfs op dat Seat niet meer van belang was voor het concern. Ga maar na: de nieuwe Toledo, Mii en Alhambra zijn simpelweg andere Volkswagen-producten met een Seat logo op de neus. En dat terwijl het merk begin deze eeuw nog echt een eigen gezicht had.

Kennelijk vond men zelf ook dat het zo niet langer kon en dus trok het merk aan de handrem en na een zwieper  van 180 graden moet het nu weer de andere kant op met de Leon. Al jaren is dat de knappe jongen van het Spaanse gamma en dus werd ook de jongste generatie een strak getekende verschijning. Hoewel de C-segmenter onderhuids voor ongeveer 50 procent gelijk is aan de Volkswagen Golf en Audi A3, is het Seat eindelijk weer eens gelukt een echt eigen model te tekenen. Details als de knik in het achterste ruitje en de achterover hellende vorm van de carrosserie maken hem direct herkenbaar als opvolger van de tweede generatie. Zelf geeft Seat ook hoog op over de koplampen, die volledig bestaan uit LED-jes. Het maakt van het jongste product een opvallende verschijning, van een beetje aandacht moet je als eigenaar niet vies zijn. In Spanje waren ze bovendien zo trots op hun creatie dat het model als eerste het nieuwe merklogo op de neus krijgt. Het is duidelijk dat de verwachtingen voor de Leon hooggespannen zijn.

 

Goede basis

Om aan die verwachtingen te kunnen voldoen mocht het merk gebruik maken van het nieuwe MQB-platform van de Volkswagen groep. Een goede basis, die de Spanjaard deelt met de jongste Golf VII, toch niet het minste model in het segment. Eén van de voordelen van het nieuwe platform is dat het uitgebreid aan te passen is, er kan onder meer gevarieerd worden met de wielbasis. Die nam dus ten opzichte van de vorige generatie toe met ongeveer zes centimeter, terwijl de algehele lengte juist afnam. Het resultaat is een auto die de wielen op de hoeken heeft, wat in positieve zin bijdraagt aan z’n voorkomen en een verbeterd ruimteaanbod. Als gemiddelde Nederlander kun je dus prima achterin zitten, zowel been- als hoofdruimte zijn ruim voldoende. Voortaan is er ook meer ruimte voor de koffers, de bagageruimte groeide met 39 liter naar 380. Daarmee is de Leon geen ruimtekampioen, maar kan ‘ie goed meekomen in z’n klasse. Wel jammer van de vrij forse tildrempel die toegang tot de bagageruimte bemoeilijkt. Een ander voordeel van het modulaire platform is dat het relatief licht en stijf is. Gemiddeld is het wagengewicht met ongeveer 90 kilo gedaald, terwijl de stijfheid van het chassis met zo’n 15 procent toenam.

Uiteraard heeft die combinatie positieve gevolgen voor het weggedrag. Om aan de dynamische eisen te kunnen voldoen hebben de Seat-ingenieurs de vering en demping een tandje strakker gemaakt dan bij de Golf. Bovendien kan er op de meeste motorversies gekozen worden voor een FR-uitvoering. Die heeft een verlaagd sportonderstel, waardoor de auto nog wat directer reageert. Wij reden met zo’n extra dynamische uitvoering in de omgeving van Malaga en het lijkt erop dat Seat z’n sportieve roots in het geval van de Leon niet verloochent. De auto reageert direct op stuurinput en ligt strak in bochten. Ondanks het on-karakteristieke, kletsnatte weer tijdens de introductie valt bovendien op dat de auto pas als je echt gaat zoeken neigt naar onderstuur. En dat terwijl de achterwielophanging een relatief simpele torsieas-constructie is. Vlak na de marktintroductie volgen er twee échte FR’s op benzine en diesel en die krijgen een geavanceerdere multi-link achteras. Een overtuigend dynamische auto dus, maar misschien nog wel belangrijker is dat de Leon vooral veel comfortabeler is geworden. Scherp sturen deed de vorige ook, maar die sloeg wel erg ver door, waardoor het op slecht wegdek niet echt een comfortabele keuze was. Dat is bij de nieuwste beter voor elkaar, hoewel je door het door het sportonderstel goed voelt als het wegdek slecht is, worden de klappen mooi weg gedempt.

 

Bekende motoren

Uiteraard krijgt de Leon de beschikking over de inmiddels bekende motoren van de Volkswagen groep. Dat betekent dus TSI bij de benzinemodellen en TDI bij de zelfontbranders. Het gamma trapt af met een 85 pk sterke 1.2 TSI en daarboven komt een variant met 105 pk, die er eventueel ook met DSG en/of start/stop-systeem is. Dat laatste is standaard op de 1.4 TSI met 122 pk en ook de nieuwe, 140 pk TSI schakelt zichzelf uit bij stilstand. Dieselliefhebbers kunnen kiezen uit een 1.6 of 2.0 TDI met respectievelijk 105 of 150 pk. Alle motoren komen in ons land in aanmerking voor 20% fiscale bijtelling. Wij reden met de 1.4 TSI met 122 pk en die presteert ronduit goed. Vanaf 1.500 toeren is het alle hens aan dek en zelfs op de bergachtige wegen waarop we rijden hoeven we zelden terug te schakelen. Niet dat dat laatste een straf is trouwens, want de zesbak schakelt strak en duidelijk. Op het gebied van aandrijflijnen is de Leon dus ook weer helemaal bij de tijd.

Datzelfde geldt trouwens voor het interieur, waar het model een forse sprong heeft gemaakt. Dankzij de naar de bestuurder gedraaide middenconsole en de grote toerenteller voor je neus heerste er een sportief sfeertje in de Leon. Nou was dat altijd al het geval, maar nu straalt het interieur ook veel meer klasse uit. Veel elementen zijn inwisselbaar met de Golf en voelen dus net zo hoogwaardig aan. Wel zijn er delen rondom het navigatiescherm die bijna bewust goedkoper te lijken zijn uitgevoerd. Verschil moet er immers zijn. Het multimediascherm zelf is weliswaar kleiner, maar voorzien van dezelfde nabijheidssensor. Daardoor verschijnen de bedieningsknoppen op het scherm pas als je je hand ernaartoe beweegt. Volgens het merk zorgt dat voor beter zicht op het scherm, maar het is natuurlijk vooral een grappige gimmick.

Daarover gesproken, optioneel is de Seat ook uit te rusten met alle moderne veiligheidssystemen. Denk daarbij aan rijbaanhulp, botspreventie en adaptieve cruise control, hoewel die laatste pas in een later stadium beschikbaar wordt. Vanaf december staat de Leon bij de dealers voor prijzen vanaf €18.250.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Seat Leon Seat Leon Seat Leon
Seat Leon Seat Leon Seat Leon

Volg AutoWeek

AutoWeek Dubbeltest

Mazda 3 - Seat Leon
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep