Rij-impressies  |  Volkswagen Passat W8

16 augustus 2001  |  10:18  |  Tekst:  |  Foto's: Raymond de Haan

Het merk dat begon met het bescheiden Kevertje voor de gewone man wil nu de stap maken naar de wereld van het grote geld. De Passat W8 met de prijs van een Jaguar S-Type is nog maar het begin.

’We moeten idereen die wil groeien ook groeimogelijkheden geven. Er is geen enkele reden waarom we dat niet zouden doen.’ Dat zegt de grote baas van het van het Volkswagenconcern Dr. Ferdinand Piëch. Dat klinkt nogal abstract, maar hij bedoelt iets heel concreets. Hij heeft besloten Volkswagen het tweede topmerk van de VW-groep te maken; naast, of in ieder geval heel dicht bij Audi. Over wat er te gebeuren staat om dat te bereiken wil Piëch ook best wat kwijt: ’Ons programma in Volkswagens nieuwe topklasse zal binnenkort uit vier modellen bestaan. Na de Passat W8 staat er een nieuwe luxe sedan in de planning, gevolgd door een prachtige terreinwagen en een supersportwagen.’ Volgend jaar komt de luxe limousine van Volkswagen op het toneel, maar we krijgen nu al een voorproefje van wat we kunnen verwachten, met het nieuwe topmodel in de Passat-range, de W8. Ja, dat is geen drukfout, later dit jaar komt de Passat met een W8-motor op de markt.

 

Dubbele V

Wat is dat, een W8-motor? Je zou kunnen zeggen dat het een variatie op een V8 is. Een V8 heeft twee cilinderrijen, die in een V-vorm staan. Je kunt zeggen dat twee motorblokken van een lijnmotor zijn gecombineerd. De W8 is ook een combinatie van twee motorblokken, maar nu van twee blokken die zelf al een lichte V-vorm hebben. En twee V’s leveren samen een W op. Met acht cilinders kom je al gauw aan een motor met een flinke inhoud en de nieuwe krachtbron van VW meet dan ook vier liter. Daar kun je aardig wat vermogen uit halen. En dat hebben ze bij VW ook gedaan. De W8 brengt 202 kW/275 pk op de been en ontwikkelt een maximum koppel van 370 newtonmeter dat al bij 2.750 toeren paraat is. Met wat voor soort auto’s kan de Passat W8 met deze machine in het vooronder zich meten? Als we binnen het Volkswagenconcern blijven kunnen we bijvoorbeeld denken aan een Audi A6 4.2 V8 quattro. Die komt voor de dag met een vermogen van 220 kW en een koppel van 400 Nm. Een V8 met bijna dezelfde cilinderinhoud als die van de W8 van VW vinden we bij het nobele merk Jaguar; onder andere in de S-Type. Dat is een achtpitter, goed voor 203 kW vermogen en 378 newtonmeter koppel. Zeker geen slecht gezelschap waarin de Passat W8 zich motorisch bevindt.

 

Sneller dan een Porsche

Vermogen en prestaties; het hoort bij elkaar en met veel vermogen mag je hoge prestaties verwachten. Die worden ook geleverd. Hoe hard de Passat met W8 motor precies zou kunnen lopen blijft een beetje de vraag, want hij is begrensd op de toch heel respectabele top van 250 km/h, net zoals de Audi A6 4.2 V8 quattro. De Jaguar S-Type is niet begrensd maar houdt het voor gezien bij 240. En om het even over en heel ander soort wagen te hebben; een Porsche Boxster loopt ook 250. Dat was dus de topsnelheid. Maar hoe zit het met de sprintkracht; het acceleratievermogen? Nou, dat liegt er ook niet om. Laten we voor de grap nog maar even naar de Boxster kijken. Die kan in 6,6 seconden vanuit stilstand naar honderd spurten. En de Passat W8? Die doet het in 6,5 seconden. De Audi en de Jaguar hebben wat tienden van seconden meer nodig. Nu moeten we er bij zeggen dat niet alle versies van de Passat W8 even rap uit de starblokken komen. Die 6,5 tellen gelden voor de sedan met z’n standaard handgeschakelde zesversnelingsbak. Neem je hem met vijftraps automaat inclusief tiptronic, dan loopt de sprinttijd op tot 7,8 s. De Passat Variant heeft handgeschakeld of met automaat drie tienden van een seconde meer nodig dan de sedan.

 

Vierwielaandrijving

Hoe wordt het aanzienlijke vermogen van de Passat W8 op de weg gebracht? In principe heeft een Passat voorwielaandrijving, maar bij de zwaarder gemotoriseerde versies is vierwielaandrijving standaard omdat het niet goed zou lukken hun grotere vermogen alleen via de voorwielen op de weg te krijgen. Dus, heeft ook de Passat W8 standaard 4MOTION; Volkswagens systeem voor permanente vierwielaandrijving. Het stuurt onder normale omstandigheden de ene helft van de aandrijfkracht naar de voorwielen en de andere naar de achterwielen. Maar als voor of achter de grip minder wordt past een zelfsperrend tussendifferentieel de verdeling van het vermogen aan. Vierwielaandrijving maakt het al makkelijker om een auto in rap tempo door de bocht de sturen. Maar VW heeft en nog veel meer aan gedaan om de W8 veilig met z’n motorvermogen om te laten springen. Daar gaan we: EDS (elektronische sperdifferentiëlen) op alle wielen, voorkomen dat die doorslippen; ESP - het elektronisch stabiliteitsprogramma - en ASR - aandrijfslipregeling - zorgen er met remingrepen en aanpassing van het motorvermogen voor dat de wielen bij het wegaccelereren niet doorslaan en de auto de koers blijft volgen waarin de chauffeur hem stuurt. En dan is er nog de remassistent die de wagen een optimale noodstop laat maken.

 

Fluisterstil

De elektronica speelt dus een belangrijke rol bij het rijden met de Passat W8, maar gelukkig zal je als bestuurder toch meestal het gevoel hebben zelf de baas aan boord te zijn. En dan merk je dat de Passaat heel netjes naar het stuur luistert en als vanzelfsprekend precies gaat waarheen je wilt. Aan vermogen heeft de W8 geen gebrek. Er lijken altijd wel meer dan genoeg reserves achter de hand te zijn. In de Zwitserse Alpen nam het nieuwe topmodel van VW schijnbaar moeiteloos hellingen waarop wielrenners wankelend naar boven stampten. Door de grote krachtsreserves van de W8 kun je makkelijk schakellui rijden. Al is er geen enkele reden om de pook van de zesversnellingsbak weinig ter hand te nemen, want de Passaat laat zich trefzeker en makkelijk schakelen. En als je hem met vijftrapsautomaat neemt heb je het natuurlijk helemaal makkelijk. Bovendien kun je met het Tiptronic systeem altijd nog het heft in eigen hand nemen. De Passat W8 is snel, maar dat wil nog niet zeggen ’sportief’. Ondanks z’n vermogen tot hoge prestaties is hij toch vooral op comfort afgestemd. Dat kan ook anders, want een straffer afgesteld sportonderstel is als optie leverbaar. In het interieur heerst rust. De W8-motor loopt zijdezacht en fluisterstil. En ook buiten hoor je hem nauwelijks. Alleen bij voluit accelereren is er een donkere, maar gedempte roffel aan hem te ontlokken.
Want de Passat W8 is op en top een beschaafde auto; een Volkswagen van stand; voorzien van alle luxe. In het ruime passagierscompartiment natuurlijk leer, hout en - bescheiden - chroomaccenten. Van buiten is nauwelijks te zien dat je met een W8 te maken hebt; lichtmetalen velgen, wat decent gehouden extra chroom en twee dubbele uitlaatpijpen.
Maar het prijskaartje laat niets aan duidelijkheid te wensen over. De ’vanaf’ prijs van de W8 zal bij ons boven de 100.000 gulden (€ 45.378) liggen . Voor de Variant-versie komt daar nog een bescheiden bedragje bij.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Volkswagen Passat Volkswagen Passat Volkswagen Passat
Volkswagen Passat

Volg AutoWeek

AutoWeek Test

Assistentiesystemen

ActieAuto

Volkswtagen Passat Edition De Passat en Passat Variant zijn tijdelijk verkrijgbaar in diverse Edition ...
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep