Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021) #5
autoreview

Signalement
| Uitvoering | EV6 77.4kWh GT-Line |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2021 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 131.000 km |
| KM-stand laatst | 145.000 km |
Kennismaking EV
- 131.000 km
Na lang aarzelen en veel twijfels de grote sprong gemaakt. Wij gingen electrisch! Na oriëntatie viel de keuze op een nieuwe EV3. Proefgereden en we waren om zowel ik als mijn vrouw. Dit werd hem! Totdat de inruilwaarde op tafel kwam. Om te huilen en om te schamen Kia dealers!
Dus geen EV voor de deur. Met de pest in mijn lijf op het web nog even aan het rondkijken vond ik ern EV6 die ik stiekem nog mooier vind dan de 3.
Na wat belwerk richting het bedrijf waar de EV6 stond. Ja, gebruikt en inmiddels ruim 130k op de teller maar o zooo mooi.
De proefrit bracht geen verrassingen behalve positieve ervaringen. Inruil was toch behoorlijk meer dan de dealer en dus de koop gesloten. De 6 nog in de fabrieksgarantie en dus op pad
Inmiddels nu ruim twee maanden verder moet ik bekennen dat ik helemaal " om" ben en niet anders meer zou willen.
De laadpaal is besteld en komt er aan.
Dus nu nog openbaar ergens laden.
Toegegeven het is even wennen en anders denken maar in praktijk bevalt het goed. Met een verbruik tussen de 19.6 en 22.1 kwh ben ik tevreden.
De auto valt mij echt mee qua verbruik, zeker gezien het gewicht en ik rij normaal 115 tot 125 km u op de doorgaande snelwegen. Dus mooie cijfers. Opladen is redelijk snel en op de snelweg onderweg tussen de 15 en 20 minuten een volle accu. Geen klagen Dus met de 800 Volt techniek.
Van binnen is het ware luxe en zit hij hij vol met opties en gadgets. Sommige verrektes handig en andere leuk voor de heb en er bij. 😁
Het is even wennen vanuit een benzine bak maar ik voelde mij gelijk thuis in deze EV6 voor wat betreft zitpositie, bediening en plaatsing van knoppen en hendels.
De GT- line met 77kwh accu is mooi afgewerkt, geen kraakjes, piepjes of storende bijgeluiden. Mooie 19 inch er onder en dat rijdt goed en comfortabel.
Tot nu toe helemaal tevreden en dat voor een " petrolhead" die jaren alleen diesel en benzine propageerde.
Je ziet het, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Update juni 2025
Na laaaaanggg wachten om precies te zijn 4 mnd is de verwarming gerepareerd. Gewoon te lang voor een zelfrespecterende dealer. In maart sterven van de kou in de vroege ochtend en te warm zonder airco in het voorjaar
Maart geweest toen een afspraak gemaakt en toen bleek dat het kachel element kapot was. U raadt het al, niet op voorraad. Is gewoon een EV6 kwaal dus waarom niet gelijk zo'n ding besteld. Uiteindelijk in juni verholpen, althans dat hoop ik. Wel garantie, geen uitleg wat er gedaan is, geen bon niks.
En dat voor een heule enorme grote Kia dealer die landelijk opereert.
Nu afwachten of de kachel het echt doet en blijft doen.
Wordt vervolgd....
Kachel en airco
- 144.000 km
Eindelijk, eindelijk is de airco/ kachel hersteld. Zoals eerder geschreven heb ik een aantal maanden gewacht. Toen hersteld en daarna, jawel niets veranderd. Wederom een paar weken wachten en nu werkt het. Halleluja!
Inmiddels is ook de laadpaal in de tuin geplaatst en ben ik blij met dit gemak. Het verbruik is gezakt terwijl de rijstijl hetzelfde bleef.
Ik heb een mix van redelijk veel snelweg en ook provinciaal en autoweg.
Ik scoor nu gemiddeld ergens tussen de 18.4 en 21kwh afhankelijk van rijstijl en temperatuur en belasting etc.
De vakantie in Noord Frankrijk is goed gegaan, voor het eerst op elektriciteit.
De infrastructuur voor wat betreft laadpalen is best goed daar. Dus geen probleem. Wel merk je dat logischerwijs het verbruik wat omhoog gaat tengevolge van het klimmen en dalen in de heuvels. Maar de auto heeft zich geweldig gehouden. Ruimte, rust en heerlijk getoerd door Frankrijk.
Enige nadeel is dat er nu " ergens" een klein irritant rommeltje soms te horen is onder het rijden. Verder nog steeds dik tevreden.
Tot zover
Op naar de 145000 km.
Eerste APK en onderhoud
- 145.000 km
Afgelopen week moest re auto voor eind oktober gekeurd worden. Zo geschiedde, afspraak gemaakt naar de Dealer en na een kleine twee uur wachten de APK en onderhoudsbeurt gehad.
De auto is voor het eerst APK gekeurd, in mijn ogen nog steeds grote onzin, maar de overheid wil dit. Dus hij kan weer twee jaar mee.
De beurt valt ook mee met een prijs van 378 euro en een beetje. Of ligt dit anders? Eigenlijk niet echt.
Als ik het bekijk naar mijn vorige benzine- en dieselslurpers ligt het laag.
Als ik mij bedenk dat het voornamelijk remvloeistof betreft en een interieurfilter en werkplaatstarief lijkt het wat weinig materiaal. Uiteraard zitten daar de nodige updates etc bij in maar dan nog lijkt het wat te kosten. Maar goed de monteur moet zijn maandelijkse centjes krijgen, de dealer investeert in apparatuur etc, etc dus vooruit maar.
Ligt er dus maar aan hoe je het bekijkt.
Feit blijft dat ik nog steeds met deze witte kanjer over Gods wegen zoef en nog steeds blij ben.
Zelfs na een onduidelijk schrijven van zijne Majesteits belastingdienst dat ik volgend jaar meer moet bloeden. Hoeveel? Dát weten ze nog niet maar daar komt volgens belofte nog een andere brief over.
Lekker duidelijk allemaal. We gaan het zien.
Ik ben bang dat het wel een zelfde verloop zal krijgen als de zonnenpanelen soap, lees debacle.
Maar kennelijk is de EV ineens interessant voor de belastingdienst om te cashen?
We gaan dus nog goed op homemade electriek van onze zonnenpanelen rechtstreeks in de Kia. Opladen onderweg doe ik minimaal dus daar valt weinig over te zeggen.
Hoe het rijdt? Nog steeds geweldig al verdenk ik de EV6 er van af en toe een klein rommeltje te laten horen. Lijkt mij iets van een roestvrije of klepje maar waar?
Geen idee.
Tot de volgende review!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




