APK en servicebeurten

APK
Als autobezitter weet je dat je om de zoveel tijd je auto APK (Algemene Periodieke Keuring) moet laten keuren. Voor nieuwe auto's geldt een andere periode voor APK-keuring dan voor gebruikte auto's. Ook voor auto's ouder dan 30 jaar en auto's van voor 1960 zijn andere regels. Check op deze pagina je kenteken wanneer de APK van jouw auto vervalt. APK is écht een keuring en moet dan ook niet verward worden met een servicebeurt waarbij er naar meer onderdelen gekeken wordt. Servicebeurten zijn bij moderne auto's minder vaak, maar zéker wel nodig. Ook kun je zelf een aantal zaken controleren bij je auto, zoals het oliepeil en de bandenspanning. Op deze pagina lees je alles over wat je zelf kunt checken, meer informatie over APK en servicebeurten en kun je ook je vraag hierover stellen.
Vraag een volledig kenteken- & onderhoudsrapport aan!
In het rapport vind je de volgende gegevens:
kentekengegevens | technische gegevens | kostenberekening | waarderapport | autotest | onderhoudsbeurten | kosten onderdelen

Vul je kenteken in bij de kentekenplaat

Check je kenteken! (Advertorial)

Wil jij alle specificaties van je auto weten? Of weten wanneer je auto toe is aan onderhoud?   Lees verder
  Kentekencheck
Fuseekogel

Fuseekogel

Wat doe de fuseekogel en hoe merk ik dat de fuseekogels versleten zijn?

Lees verder
Zelfcheck - Schokdempers

Zelfcheck - Schokdempers

De belangrijkste functie van de schokdemper is om het wiel van uw auto tegen het wegdek te houden. Hobbels in het wegdek ...

Lees verder
Koppakking

Koppakking

Wat doe de koppakking, hoe merk je dat de koppakking lek is en wat kost het om te laten repareren.

Lees verder
Koppeling

Koppeling

Wat doe de koppeling, hoe merk je dat de koppeling kapot is en wat kost het om te laten repareren.

Lees verder
Stabilisatorstang

Stabilisatorstang

Wat doe de stabilisatorstang, waaraan merk je dat die kapot is en wat kost het om te laten repareren.

Lees verder
Waterpomp

Waterpomp

Wat doet de waterpomp, hoe merk je dat die kapot is en wat kost reparatie.

Lees verder
Distributieriem

Distributieriem

Wat doet de distributieriem en hoe merk ik wanneer die moet worden vervangen? En wat als de distributieriem breekt?

Lees verder
 

Wanneer vervalt uw APK?

Veelgestelde vragen over APK
Wanneer moet mijn auto naar de APK?
Voor nieuwe benzineauto’s is dit pas na 4 jaar, daarna twee keer na twee jaar, en daarna moeten ze elk jaar gekeurd worden. Voor nieuwe auto’s die op diesel of LPG rijden komt de eerste keuring na 3 jaar, daarna elk jaar. Auto’s van voor 1 januari 2005 moeten in ieder geval elk jaar naar de APK. Als een auto ouder is dan 30 jaar, hoeft deze maar eens per twee jaar terug te komen. Klassieke auto’s van voor 1 januari 1960 zijn helemaal vrijgesteld.
Voor het bepalen van de leeftijd is de datum eerste toelating die op het kentekenbewijs staat doorslaggevend. Voor auto’s die eerst in een ander land hebben rondgereden, is dit de datum dat de auto in dat land voor het eerst officieel op de weg kwam. Dus niet hetzelfde als de datum van afgifte van het kentekenbewijs in Nederland.
Waarom APK?
Bij de Algemene Periodieke Keuring wordt je auto gekeurd op een aantal punten die met veiligheid en milieu te maken hebben. De bedoeling is om het Nederlandse wagenpark veiliger en schoner te maken én te houden.
Wie voert de APK uit?
Je kunt terecht bij een garage die door de Rijksdienst voor het Wegverkeer is erkend als APK keuringsstation. Daar is een monteur in dienst die het diploma keurmeester op zak heeft. Bovendien heeft de garage de benodigde uitrusting om de keuring volgens de regelen der kunst te kunnen uitvoeren. Daarnaast kun je ook naar een keuringsstation van de RDW zelf gaan.
Waar kijken ze naar bij een APK keuring?
Wat betreft de veiligheid kijkt men naar de volgende punten:
  • De verlichting
  • De wielophanging (speling, versleten delen)
  • De stuurinrichting
  • De remmen
  • Roest aan dragende delen
  • Spiegels
  • Voorruit en ruitenwissers en -sproeier
  • De banden
  • Scherpe uitstekende delen die voor voetgangers gevaarlijk kunnen zijn
  • Veiligheidsgordels
Wat betreft de milieuaspecten controleert de keurmeester de auto met name op de uitstoot van schadelijke stoffen zoals koolmonoxide, en roet bij diesels. Daarbij is het van belang dat het brandstofinspuitsysteem goed werkt, anders ontstaat er een onvolledige verbranding en dus een te hoge uitstoot. Hoe nieuwer de auto, hoe strenger deze eisen zijn. Ook moet de bandenspanning in orde zijn, want een te lage spanning van je banden zorgt voor extra rolweerstand, hoger brandstofverbruik en dus ook meer vervuiling.
Wat als mijn auto wordt afgekeurd?
Dan heb je een bepaalde termijn om je auto te laten repareren. Je laat de auto daarna bij hetzelfde APK keuringsstation herkeuren op de punten die niet in orde waren. Na controle kan de keurmeester de auto dan als nog afmelden.
Kan ik de auto na de APK keuring meteen meenemen?
Wanneer deze is goedgekeurd, meldt de keurmeester de auto via internet af bij de RDW. Hij weet dan meteen of de RDW een zogenaamde steekproefkeuring komt doen op jouw auto. Als dat zo is, moet de auto nog een paar uur blijven staan tot de keurmeester van de RDW is geweest. Als ook deze geen reden ziet de auto af te keuren, kan de auto alsnog worden afgemeld.
Is de garage wel onafhankelijk bij de APK? De garage wil toch graag repareren?
Er zijn twee maatregelen die moeten garanderen dat de APK onafhankelijk is. Als je denkt dat de auto ten onrechte is afgekeurd, kun je een herkeuring aanvragen bij de RDW. Dit kost natuurlijk tijd, en de meeste mensen zijn bang dat de RDW-keurmeester nog strenger is dan hun garage. Je kunt de auto ook direct bij de RDW laten keuren. Elke garage krijgt regelmatig een steekproef op een goedgekeurde auto. Een keurmeester van de RDW komt de keuring dan in de garage nog een keer overdoen. Als blijkt dat de keurmeester van de betreffende garage gebreken over het hoofd heeft gezien, wordt de auto alsnog afgekeurd en de keurmeester kan strafpunten krijgen. Dat betekent dat de betrokken keurmeester vaker gecontroleerd wordt en mogelijk zelfs verplicht op cursus moet.
Na de APK kan ik toch zeker weer onbezorgd rijden?
Ja en nee.
Ja, de auto is op een groot aantal veiligheidspunten gecontroleerd. Veel garages bieden de APK ook aan in combinatie met een onderhoudsbeurt omdat veel controlepunten van de beurt met de APK samenvallen. Maar de APK is slechts een momentopname. Wat vandaag nog heel is, kan morgen kapot gaan.
Ten tweede hanteert de keuring bepaalde minimumeisen. Een paar voorbeelden: Zo is het minimum toegestane profiel van de banden 1,6 mm. Dat is voldoende voor een droge asfaltweg, maar kan tijdens een zomerse stortbui zeer gevaarlijke situaties opleveren. Je krijgt dan ook bij een profieldiepte van 2,5 mm al het advies de band te vervangen. Hetzelfde geldt voor de staat van de remschijven. Roestige remschijven die voldoende zijn voor de APK, kunnen bij een noodstop met een volgepakte vakantieauto toch echt een remweg opleveren die vele meters langer is dan je verwacht.
Ten derde, de APK is geen onderhoudsbeurt. Afgezien van de soms minimale veiligheidseisen van de APK, zijn er nog een aantal onderdelen van de auto die helemaal buiten schot blijven. Waardoor de auto niet helemaal veilig is. De motor wordt alleen bekeken op de uitstoot van schadelijke stoffen. Een versleten multiriem of een te oude distributieriem komen niet aan het licht, defecten aan de koppeling of de versnellingsbak ook niet. Terwijl dat soort dingen toch voor pech onderweg, dure reparaties en veel ellende kunnen zorgen.
 
Wat gebeurt er als ik de APK laat verlopen?
Dan loop je kans op een boete. Daarbij maakt het niet uit of je met je auto rijdt of hem onder de carport laat staan. De RDW bekeurt op basis van het computerbestand waarin de goedgekeurde auto’s worden geregistreerd.
Hoe lang van tevoren kan ik mijn auto laten keuren?
Je kunt een auto altijd laten keuren, bijvoorbeeld als je hem met een nieuwe APK wilt verkopen. Als je hem voor het aflopen van de geldigheidsduur van de vorige APK laat (goed)keuren, krijg je de tijd die je nog tegoed had erbij geteld, met een maximum van twee maanden. Voorbeeld: je huidige APK loopt op 1 juni 2011 af. Je laat hem op 1 april 2011 weer keuren. Op het keuringsbewijs komt dan automatisch de geldigheidsdatum 1 juni 2012 te staan.
Veelgestelde vragen over servicebeurten
Wat is een servicebeurt?
Bij een servicebeurt, ook wel onderhoudsbeurt geheten, voert de garage een aantal werkzaamheden aan de auto uit om deze veilig, zuinig en bedrijfszeker te maken en te houden. Ook zal een auto die de voorgeschreven onderhoudsbeurten krijgt waarschijnlijk langer meegaan dan een auto waarbij af en toe een beurt wordt overgeslagen. Een servicebeurt of onderhoudsbeurt verschilt per merk en per type.
Wanneer moet mijn auto een servicebeurt hebben?

Veel moderne auto’s hebben daarvoor een indicator op het dashboard. Er gaat een lampje branden of de boordcomputer geeft aan hoeveel kilometer je nog kunt rijden tot de auto onderhoud nodig heeft. Misschien hangt er een kaartje van de garage in de auto waar op staat bij welke kilometerstand of op welke datum de auto uiterlijk een beurt moet hebben. Is dit niet het geval dan staat er meestal een onderhoudsschema in het instructie- of onderhoudsboekje dat bij de auto hoort. Je kunt dan op basis van de huidige kilometerstand bepalen wanneer de auto een beurt moet hebben.

 

Wat houdt de onderhouds- of servicebeurt in?
Een servicebeurt of onderhoudsbeurt verschilt per merk en per type.
Er zijn wel een aantal punten die bij de standaard onderhoudsbeurt van alle merken en types overeenkomen:
  • Verversen van motorolie
  • Vervangen van het oliefilter
  • Controleren en bijvullen van de niveau’s van de remvloeistof, de koelvloeistof, het ruitensproeierreservoir en de stuurbekrachtiging.
  • Ruitenwissers en –sproeiers op werking controleren
Controleren van:
  • Bandenspanning inclusief reserveband
  • Staat van remsysteem
  • Dikte van de remblokken, kunnen alle delen vrij bewegen, zit er niets vastgeroest
  • Dikte van de remschijven, roestvorming
  • Werking van de handrem
  • Werking van de voetrem
  • Staat van de remleidingen, beschadiging, roest, lekkage
  • Controle van chassis/carrosserie op roest
  • Smeren van portierscharnieren
  • Controleren/afstellen van speling van koppelingpedaal
  • Staat van brandstofleidingen, controle op lekkage
  • Lekkage van motor of versnellingsbak
  • Speling op wielophanging en algehele staat hiervan, inclusief de rubbers en stofhoezen.
  • Staat van de banden, beschadiging, profieldiepte, onregelmatige slijtage, scheurtjes
  • Verlichting, werking, afstelling koplampen, beschadigingen van het glas/kapjes
    andere accessoires: werking controleren
Wat is het verschil tussen een kleine en een grote beurt?
Ook dit is weer per auto verschillend. De kleine beurt is standaard periodiek onderhoud na een interval van bijvoorbeeld 20.000 km of 1 jaar, wat het eerst bereikt wordt. De interval verschilt ook per auto. Een vaste omschrijving van de grote beurt bestaat niet. Het is eigenlijk een uitbreiding van de “kleine” of standaard onderhoudsbeurt met extra werkzaamhheden.
 
Zo schrijft een fabrikant bijvoorbeeld voor dat bij 60.000 km naast het standaard onderhoud ook de bougies en het luchtfilter moeten worden vervangen. En dat na 80.000 km de remvloeistof en de koelvloeistof ververst dienen te worden. En bij 120.000 is dan bijvoorbeeld de distributieriem aan de beurt.
 
Dit zijn een aantal van die extra werkzaamheden die periodiek uitgevoerd dienen te worden , afhankelijk van merk en type:
  • Vervangen van de brandstoffilters
  • Vervangen van het luchtfilter
  • Vervangen van het LPG-fliter, indien van toepassing
  • Aftappen van water in brandstoffilters (diesel)
  • Controleren van airbags en gordelspanners
  • Uitlezen van de foutmeldingen in het motormanagement
  • Verversen van versnellingsbakolie of vloeistof in de automatische transmissie
  • Vervangen van de distributieriem
  • Vervangen van de multiriem of V-snaar
  • Vervangen van de bougies
  • Vervangen en afstellen van de contactpunten
  • Verversen van de remvloeistof
  • Airco reinigen/controleren/bijvullen
  • Klepspeling controleren/afstellen
  • Schoonmaken van inlaatopeningen voor ventilatie
Is dat onderhoud nou wel echt nodig? Of is het een manier om de dealers aan omzet te helpen?
Auto’s hebben de laatste decennia steeds minder onderhoud nodig. De onderhoudsintervallen worden groter en er zijn steeds meer onderdelen ‘onderhoudsvrij’. Toch zou je kunnen zeggen dat de autofabrikanten er bij het ontwerpen van hun auto’s niet alles aan doen om bijvoorbeeld de intervallen voor olie verversen nog iets groter te maken. Het resultaat is dat het onderhoud zoals de fabrikant dat voorschrijft in de meeste gevallen ook echt wel nodig is. Zo zijn de auto’s nu eenmaal ontworpen. Al bouwt men natuurlijk wel een veilige marge in.
Wat is dan het nut van zo’n beurt?
Goed onderhoud van een auto betekent niet alleen het verversen van de olie op gezette tijden. Het is ook belangrijk om de auto op een aantal punten te controleren om kleine en grote defecten te signaleren en zo grote problemen en dure reparaties in de toekomst te kunnen voorkomen.
Daarmee blijft je auto bedrijfszeker en voorkom je onnodige dure reparaties.
 
Hieronder vindt je de belangrijkste punten voor een servicebeurt:
 
Waarom olie verversen en oliefilter vervangen?
De motorolie zorgt onder andere voor smering en koeling van de motor. Ook neemt de olie als het goed is vuil op dat in de motor rondzweeft, zoals verbrandingsresten en metaaldeeltjes die door slijtage vrijkomen. Het oliefilter filtert deze er zoveel mogelijk uit. De kwaliteit van de olie kan achteruitgaan, waardoor de olie minder goed smeert, met alle gevolgen van dien.
 
Je kunt in een oude auto wel duurdere minerale olie gebruiken die langer meegaat, maar uiteindelijk bepaalt het oliefilter hoelang je de olie kunt gebruiken. Na verloop van tijd kan dit namelijk verstopt raken. Als het filter verstopt raakt pompt de motor de olie via een by pass kanaal langs het filter. Het vuil in de olie wordt er niet meer uitgefilterd en kan dan vitale smeerkanalen verstoppen. En dat kan tot grote motorschade leiden. Je zult dus ook met duurdere minerale olie in je motor de interval die de fabrikant voorschrijft moeten aanhouden.
Waarom het luchtfilter vernieuwen?
Het luchtfilter zorgt ervoor dat er geen stof, vuil, zand en dergelijke via de luchtinlaat in de motor terecht kan komen. Een verstopt luchtfilter kan ervoor zorgen dat er minder lucht in de verbrandingsruimte van de motor terechtkomt. De motor kan minder goed ’ ademhalen’. Vergelijk het met hardlopen met een gasmasker op je gezicht.
 
Dat heeft een ongunstig effect op de verbranding en het brandstofverbruik. Om kort te gaan, een vervuild luchtfilter kan leiden tot onzuinig rijden, een verhoogde uitstoot van schadelijke stoffen en minder motorvermogen. Helaas is het moeilijk te bepalen wanneer een filter nou te veel vervuild is, daarvoor moeten we afgaan op de voorschriften van de fabrikant. En die gaat natuurlijk uit van de meest ongunstige gebruiksomstandigheden, stoffige wegen, et cetera. 
Waarom moet de remvloeistof ververst worden?
Remvloeistof is hygroscopisch, dat wil zeggen trekt water aan. Vocht uit de omgevingslucht condenseert op den duur in de remvloeistof. Daardoor verandert de samenstelling van de vloeistof. Zo wordt bijvoorbeeld het kookpunt lager als er water in de remvloeistof zit. Het komt er op neer dat de remvloeistof zijn werk niet meer goed doet en de remmen minder betrouwbaar worden. Het water kan zorgen voor corrosie van binnenuit en de remweg kan langer worden. Vandaar dat fabrikanten voorschrijven deze vloeistof om de paar jaar te verversen.
Waarom moet ik om de zoveel jaar de koelvloeistof laten verversen?
Vroeger ging er gewoon water in het koelsysteem van de auto. Maar dat was niet zo goed voor de motor. Water kan bevriezen, veroorzaakt roest, ga zo maar door. Daarom zitten er in koelvloeistof allerlei toevoegingen. Eén daarvan is antivries, maar er zitten ook middeltjes in die het kookpunt verhogen en verstopping, roest en oxidatie van aluminium delen tegengaan.

Als de koelvloeistof een aantal jaren oud is verliezen al die toevoegingen hun werking en loop je dus kans op stukvriezen van het motorblok en vervuiling van het koelsysteem. Ook kan de oude koelvloeistof  afdichtingen van bijvoorbeeld de waterpomp aantasten.

Stel hier je onderhoudsvraag

Ontdek het antwoord op al je vragen over auto-onderhoud en deel je kennis over onderhoud met AutoWeek-bezoekers.

Schrijf review over jouw garage

Ben je tevreden over het onderhoud aan je auto bij jouw garage of juist totaal niet, schrijf dan een review zodat de AutoWeek-bezoeker ook op de hoogte is.

Zelf pech verhelpen

AutoWeek heeft verschillende video’s waarin je instructies krijgt hoe je kleine problemen aan je auto zelf kunt verhelpen.
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep