Slideshow

Volkswagen Gol en Voyage gemoderniseerd

Golf-genen voor Zuid-Amerikaanse B-segmenters

In 2012 lanceerde Volkswagen do Brasil - de enorme Braziliaanse tak van Volkswagen - de huidige generatie Gol en diens sedanbroer: de Voyage. Het compacte tweetal is nu opgefrist.

Sinds 1980 produceert Volkswagen do Brasil voor diverse Zuid-Amerikaanse landen de Gol. De huidige generatie loopt sinds 2012 van de band en inmiddels is het tijd voor een update.

De Gol heeft - hoewel zijn naam anders doet vermoeden - feitelijk niets met grote broer Golf van doen, een model dat in Brazilië ook gewoon te koop is. De Gol is een B-segmenter met een no-nonsense insteek. De Polo is bijvoorbeeld weer niet in Brazilië te koop en de Gol kan min of meer als diens plaatsvervanger worden gezien. Voor het nieuwe modeljaar heeft Volkswagen do Brasil de Gol én Voyage bijgeschaafd. Zowel Gol als Voyage staan op het PQ24-platform waar ook de vierde generatie Polo, Audi A2, en derde generatie Seat Ibiza gebruik van maakten.

Zowel Gol als Voyage krijgen een nieuwe snoet met nieuwe lichtunits, een gewijzigde grille, nieuw bumperwerk en eveneens een nieuwe achterzijde. Achterop vinden we nieuwe, grotere lichtunits met 'reliëf'. Groter nieuws vinden we in het interieur. Hier is het tamelijk ouderwets aandoende dashboard - zie de bijgevoegde fotoreeks - vervangen voor een interieur dat een kleine versie lijkt van dat van de Golf VII.

In Brazilië heeft Volkswagen twee motoren op de orderlijst staan: een 1.0 én een 1.6, beide  TSI-flexmotoren die zowel benzine als ethanol slurpen. De instapprijs van de Gol is vastgesteld op 34.890 reais, omgerekend 7.990 euro. De Voyage mag met dezelfde 1.0 mee vanaf 40.990 reais, zo'n 9.390 euro. In Brazilië neemt de Gol het op tegen auto's als de Chevrolet Onix, Hyundai HB20 en Novo Ford Ka. Al 26 jaar lang is de Gol hoog in de verkooplijsten te vinden.

Video