Slideshow

'Toyota leent infotainmentplatform van Ford'

Fords antwoord op CarPlay en Android Auto

Naast rijplezier en comfort hebben auto's veel meer te bieden. De steeds uitgebreider wordende infotainmentsystemen spelen daar een grote rol bij. Nu is bekend geworden dat Toyota in de nabije toekomst Fords Smart Device Link-platform zal implementeren.

General Motors heeft On Star, Google heeft Android Auto en Apple heeft iOS CarPlay: er lijkt welhaast een wildgroei aan platformen te ontstaan waarvoor ontwikkelaars tegenwoordig hun applicaties kunnen klaarstomen. Ford biedt in zijn nieuwe SYNC3-software ondersteuning voor de systemen van Apple en Google, maar gaat ook zelf zijn platform verspreiden.

Zo is Fords SYNC3-software gecodeerd op Fords eigen SmartDeviceLink-platform. Technologiesite Recode meldt dat Toyota nu ook dit platform gaat gebruiken om applicaties voor en op te ontwikkelen. Volgens het Amerikaanse medium is Ford momenteel in gesprek met Honda, Mazda en Subaru om eveneens met Smart Device Link aan de slag te gaan. Ford hoopt met zijn eigen software enige weerstand te kunnen bieden aan de massale implementatie van de systemen van Google en Apple.

Momenteel bieden steeds meer automerken diverse platformen aan in hun nieuwste modellen. Het lijkt erop dat die markt in de toekomst gaat veranderen. Het kost ontwikkelaars miljoenen om hun applicaties voor diverse platformen klaar te stomen.

De analisten van consultant AlixPartners hebben becijferd dat de winst uit internetverbindingen in het autoverkeer in 2018 zal zijn gestegen tot een slordige 40 miljard euro per jaar. Autofabrikanten hebben er daardoor alle belang bij om de data zoveel mogelijk voor zichzelf te houden en dus niet zomaar weg te geven aan bedrijven als Google of Apple. Nu er steeds minder geld wordt verdiend aan auto-onderhoud, zijn het juist deze extra inkomsten waarmee autofabrikanten zich rijk rekenen.

In AutoWeek 1, die vanaf 6 januari in de winkel ligt, vind je onder de kop 'Oorlog in kaartenland' een uitgebreid achtergrondverhaal over de strijd van autofabrikanten om de beste kaartenmakers aan zich te binden.