Slideshow

Supershowroom: Volvo V40

Van 66 via 343, 440 en S40 naar V40

In de derde aflevering van Supershowroom staat de middenklasser van Volvo centraal, die zijn leven begon als omgetoverde Daf en daarna diverse naamplaatjes op zijn achterklep kreeg geplakt. In zijn meest recente incarnatie kennen we hem als Volvo V40.

1. Volvo 66 (1975)

Toen het Zweedse Volvo de Nederlandse autofabrikant Daf begin jaren 70 overnam, duurde het niet lang voordat de legendarische Daf 66 (waarvan de wortels stammen uit 1967) werd voorzien van een Volvo-grille en wat andere kleinere (veiligheids)aanpassingen. Uit historisch oogpunt gezien daarom natuurlijk geen échte Volvo, maar wel de stamvader van het model dat we 37 jaar later als V40 zouden leren kennen.  

2. Volvo 300-serie (1976)

Dat die 66 een snelle tussenoplossing was, bleek al een jaar later toen Volvo zijn eerste eigen compacte middenklasser introduceerde: de hoekige 343. Het basisontwerp was overigens nog wel van Daf. De auto werd gebouwd in het Limburgse Born. Het officieel als 300-serie te boek staande model (je had ook nog de vijfdeurs 345, in 1982 kwamen de 340 en 360) was uniek vanwege zijn transaxle-aandrijflijn; een achterwielaandrijver waarbij de versnellingsbak bij de achteras was gemonteerd. De 300-serie was er als hatchback en sedan

3. Volvo 400-serie (1987)

Terwijl de 300-serie op zijn laatste benen liep, verscheen in 1987 zijn opvolger ten tonele: de 400-serie, bestaande uit de 440 (hatchback) en 460 (sedan). Het hoekige ontwerp borduurde voort op dat van de 300-serie, pas bij de facelift in 1994 werd het koetswerk iets afgeronder, waardoor het beter aansloot bij de rest van het Volvo-gamma uit die tijd. Ook de 400-serie werd gebouwd bij Nedcar in Born. Het is na de 300-serie het bestverkochte model van Volvo in Nederland geweest.  

4. Volvo S40 (1e generatie, 1995)

Mitsubishi was inmiddels ook ingestapt in de fabriek in Born en produceerde er de Carisma. Dit model deelde zijn platform met de nieuwe Volvo S40, een ontwerp van Peter Horbury dat de tand des tijds behoorlijk goed heeft doorstaan. Volvo gaf de sedan de naam S40 mee, voor het eerst was er ook een stationwagon en die werd V40 gedoopt. De leukste versie was de S40 T4, met zijn 200 pk sterke turbomotor een echte wolf in schaapskleren. 

5. Volvo S40 (2e generatie, 2004)

In 2004 kwam Volvo met een volledig nieuwe designtaal op de proppen voor de S40, die werd gekenmerkt door een robuust front en een stevige schouderlijn. Omdat Volvo inmiddels was ingelijfd door Ford, deelde de S40 onderhuids veel techniek met de Ford Focus en Mazda 3 (ook onderdeel van Ford destijds). De productie vond niet langer in Born plaats maar in het Belgische Gent. De stationwagonversie heette voortaan V50.  

5. Volvo V40 (2012)

Volvo-puristen moesten in 2012 even slikken toen de Zweden de nieuwe V40 presenteerden. Het model had qua design weinig meer te maken met het hoekige verleden van het merk, dat nu in handen was van het Chinese Geely. Het (relatief) zwierige lijnenspel loopt inmiddels een klein beetje op zijn einde, nu Volvo haar modellengamma aan het vernieuwen is en het - zie de nieuwe XC90 en S90 - juist weer lijkt terug te keren naar de stoere ontwerptaal van de oudere modellen. Van het huidige model bestaat geen stationwagon.   
 

Welke middenklasser van Volvo is jouw favoriet? Geef een reactie onder dit bericht en vergeet niet te stemmen via de poll (alleen op de website, niet in de app)

Video

Peilstok

Supershowroom: mijn favoriete middenklasser van Volvo is de ...

Supershowroom: mijn favoriete middenklasser van Volvo is de ...

  • 66 (1975) 11,3%
  • 300-serie (1976) 15,6%
  • 400-serie (1987) 13,7%
  • S40 gen. 1 (1995) 12,5%
  • S40 gen. 2 (2004) 16,6%
  • V40 (2012) 30,4%
Aantal stemmen4.995