Slideshow

Supershowroom: Peugeot 208

Leeuwtje knipoogt naar het verleden

Inmiddels is het alweer dik vier jaar geleden dat we kennis konden maken met de huidige B-segmenter van Peugeot: de 208. Zoals de eerste twee cijfers al aangeven, is het een nazaat van de legendarische 205. Die verscheen in 1983. We graven even de roots van de 208 op.

Peugeot 205 (1983)
Begin jaren '80 zag de toekomst van Peugeot er maar somber uit. Het merk had recent twee blokken aan het been erbij; Chrysler France en Citroën. Beide merken dreigden de leeuw naar de grond te trekken. Het was dus de hoogste tijd voor een flink verkoopsucces. En toen was in 1983 de redder daar in de vorm van de Peugeot 205. De auto's vlogen als warme broodjes over de toonbank. Het succes was zo groot, dat men pas in 1998 stopte met de productie. Er waren toen 5,3 miljoen 205-jes in elkaar gezet. De absolute toppers waren de 1,6-liter en later de 1,9-liter GTI modellen, die concurrenten het nakijken gaf. Er was zelfs een groep B rallyauto in de vorm van de T16. Daar werden, zoals dat moest, ook straatlegale versies van gemaakt die tegenwoordig onbetaalbaar zijn.


Peugeot 206 (1998)
Het mag duidelijk zijn dat de 206 een zware taak wachtte. Na 15 jaar 205 was het toch echt tijd voor een nieuwe B-segmenter van Peugeot. Inmiddels brak er bijna een nieuw millennium aan, dus er moest een auto getekend worden die hier klaar voor was. De 206 werd een stuk ronder van vorm en groter dan zijn inmiddels toch wel behoorlijk verouderde voorganger. Peugeot schoot wéér in de roos. Van de 206 werden drie miljoen stuks meer gebouwd dan de 205. In Nederland is de auto tot op de dag van vandaag met ruim 153.000 stuks de bestverkochte Peugeot ooit, met de 205 als tweede. De topper was de 177 pk sterke RC, die volgens kenners de 205 GTI niet helemaal kon doen vergeten. In 2006 kreeg de auto al een opvolger, maar Peugeot verkocht de 206 nog tot 2009. Tot 2012 was ook de 206+ nog leverbaar. Dat was een 206 met een grote grijns op zijn gezicht, zoals Peugeot dat op dat moment op al zijn modellen had.


Peugeot 207 (2006)
Met de 207 keerde het tij enigszins voor Peugeot. Na de succesvolle en guitige 205 en 206, werd de 207 wat minder enthousiast ontvangen. De auto oogde een stukje lomper dan zijn voorganger, was een stuk zwaarder en kreeg een door velen gehate, brede grijns op zijn gezicht. Ook het sportieve karakter van de snellere versies viel wat tegen. Net als de 206 was ook de 207 er als stationwagen en coupé-cabriolet. De verkoopmeter bleef uiteindelijk steken op een ruime derde van zijn voorganger; net geen 57.000 stuks.

Peugeot 208 (2012)
In 2011 werd de Peugeot 208 voor het eerst aan het publiek getoond, om in 2012 op de Nederlandse markt te verschijnen. Peugeot was er met de marketing duidelijk op uit om de 208 als moderne herleving van zijn overgrootvader, de 205, neer te zetten. Na de wat saaie 207 kon dat geen kwaad. De auto slankte ten opzichte van zijn voorganger flink af en oogt een stuk frisser. De GTI-versie werd in reclames direct gespiegeld aan de 205 en brengt inderdaad aardig wat leukigheid met zich mee, hoewel de 205 natuurlijk moeilijk te evenaren is. Er verscheen ook weer een T16-rallyauto. Het is duidelijk dat Peugeot heimwee heeft naar de tijden van weleer en doet een goede poging om die weer nieuw leven in te blazen. In 2014 en 2015 werden er nagenoeg evenveel 208-jes verkocht, dus hopen voor Peugeot dat die stabiele cijfers nog even blijven.


 

Video

Peilstok

Mijn favoriete Peugeot in deze Supershowroom is de....

Mijn favoriete Peugeot in deze Supershowroom is de....

  • 205 59,1%
  • 206 18,4%
  • 207 4,3%
  • 208 18,2%
Aantal stemmen3.486