Slideshow

SsangYong focust op China

Verenigde Staten op laag pitje

Het gaat SsangYong niet bepaald voor de wind. De Koreaanse fabrikant verhuist nu zijn nieuwe focus van de Verenigde Staten naar China.

De Indiase eigenaar van SsangYong - Mahindra & Mahindra - zet zijn plannen om de Noord-Amerikaanse markt te bestormen op een laag pitje. De focus wordt op China gelegd.

Het verlieslijdende SsangYong is volgens Reuters in gesprek met diverse Chinese bedrijven over het opzetten van een joint-venture in China. Momenteel verkoopt SsangYong auto's wel auto's in China, al zijn die direct uit Zuid-Korea afkomstig en zijn deze door hoge heffingen minder lucratief voor het merk.

Lokaal produceren in China zou voor SsangYong de verkoopprijzen aanzienlijk kunnen verlagen. Volgens Mahindra & Mahindra is het momenteel verstandiger de verkopen in een bestaande markt (China) uit te breiden, dan een nieuwe markt (Verenigde Staten) aan te boren. 

Mahindra nam eind 2010 het roer over bij SsangYong nadat het een bedrag van 322 miljoen euro voor het Koreaanse merk had neergeteld. Daarmee kreeg het zo'n 70 procent van de aandelen in handen. SsangYong boert niet bepaald goed. In 2015 werd onder de streep een rood bedrag van zo'n 47 miljoen euro genoteerd.

Begin 2014 liet SsangYong horen de Noord-Amerikaanse markt wel interessant te vinden, al zou het betreden van de markt lastig zijn wegens het afwezig zijn van een dealernetwerk voor de Koreanen. Ook zou SsangYong op zoek zijn naar een voor de Amerikanen aansprekender naam voor zijn merk.

 

Video