Slideshow

Private-leasemarkt verviervoudigd

Keurmerk moet teleurstelling voorkomen

Stichting Keurmerk Private Lease heeft een kwaliteitslabel op poten gezet. Het label wordt geïntroduceerd met nieuwe data waar we opvallende veranderingen in waar kunnen nemen.

Keurmerk Private Lease - een keurmerk van onder meer de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) - heeft inzichtelijk gemaakt in welke mate private lease steeds populairder wordt.

Vorig jaar besloten 36.000 mensen een private-leasecontract af te sluiten. Zetten we dat af tegen 2014, dan is een een verdubbeling waar te nemen. Ten opzichte van 2013 is zelfs sprake van meer dan een verviervoudiging.

In bijna 98 procent van de gevallen werd gekozen voor een benzineauto. Met name A-segmenters zijn populair in de private-leasemarkt. Vijf van de zes modellen valt in het kleinste segment. De Up staat met een aandeel van 12 procent bovenaan de populariteitslijst. Op plek twee en drie komen we de Fiat 500 en Peugeot 108 tegen met een aandeel van respectievelijk 10 en 9 procent.

Omdat private lease in de advertenties vaak aantrekkelijker wordt gemaakt dan het werkelijk is, heeft de VNA vanmorgen een keurmerk gelanceerd waarmee consumenten voor onaangename verrassingen moeten worden behoedt. "Als we dat niet doen, riskeert onze branche reputatieschade en dat gaan we niet laten gebeuren," zegt Renate Hemerik, directeur VNA. Hemerik heeft inmiddels dertig leasemaatschappijen aan zich weten te binden, twaalf andere hebben een intentieverklaring getekend. Secretaris Arnold Koopmans  van Stichting Keurmerk Private Lease zegt daarmee zo'n tachtig procent van de leasemarkt aan boord te hebben. 

Meer over private lease en het keurmerk binnenkort in AutoWeek. 

Video