Slideshow

Natte neus nekt Golf GTE

Stekker wrikken is het nieuwe ruitenkrabben

Met de opkomst van de plug-inhybride steekt een nieuw probleem de kop op. Voor je het weet zit de stekker van je laadkabel muurvast.

Vanmorgen had Guido van der Spek van Carrec Technocenter uit Soesterberg een klant aan de lijn. Alle drie de Golfs GTE van zijn bedrijf 'lagen aan de ketting' met hetzelfde probleem: de stekker zat muurvast gevroren; geen beweging meer in te krijgen. De klant laat desgevraagd weten dat dit probleem zich bij één van zijn medewerkers gisterochtend ook al heeft voorgedaan. Deze heeft daarom gisteravond voor het stekkeren alle onderdelen rond de aansluiting zorvuldig afgedroogd, maar vanmorgen zat de stekker weer muurvast, net als bij de andere twee bedrijfs-GTE's. Hij vermoedt dat door de inductiewarmte rond de aansluiting ijs is gaan smelten, waardoor opnieuw water in de aansluiting is gedropen. 

Guido van der Spek van Carrec sluit zich daarbij aan: "Er zit wel een afvoerbuisje onderin, maar dat laat niet al het water lopen. Onderin blijft wat vocht zitten. Dat drukt bij bevriezing de stekker omhoog en dan zit hij muurvast." 

De berijder die wij spreken, heeft het opgelost met een warm kruikje: "Na een kwartier kreeg ik de stekker los, maar zo mis je wel je eerste afspraak. Het frustrerende is dat de auto helemaal niets doet zolang de stekker vast zit, dus je kunt ook niet met de kabel opgerold door het raam naar de dealer of zoiets. En Volkswagen Assistance gaf aan hier niet voor te komen." Van der Spek relativeert dat enigszins: "Ze komen tenslotte ook niet om je ruiten te krabben." 

De importeur was zojuist niet bereikbaar voor commentaar, maar adviseerde de berijder eerder via Facebook om de stekker op dezelfde manier te ontdooien zoals je bij een bevroren slot doet. 

Heb jij ook ervaring met bevroren laadstekkers? Laat het hieronder weten. 

Video