Slideshow

Nadere kennismaking: Opel Vivaro en Renault Trafic

Opel en Renault kozen het neutrale Nederland voor hun gezamenlijke statische presentatie van hun geheel nieuwe Vivaro en Trafic aan de Europese pers. De middenklasse bestelauto's hebben elk hun eigen vooraanzicht, maar verder is alles identiek. We noteerden mooie innovaties in een auto die in de eerste plaats nadrukkelijk zichzelf wil blijven.

De ontwerpers van Opel en Renault hebben dertien jaar gewacht met de introductie van het nieuwe model, waarvan de laatste vijf aan de ontwikkeling van de nieuweling is besteed. De ontwerpers zeggen bewust te hebben gekozen voor een design dat de bestaande klanten niet van hun vertrouwde Trafic en Vivaro zou vervreemden. Dat is gezien de aanhoudende populariteit van deze modellen een verdedigbare keuze. Aan de andere kant - letterlijk genomen de zij- en achterkant - doen de Vivaro en Trafic nog sterk aan de vorige versie denken. Maar alles is toch echt anders. Zo hebben de kenmerkende staande deurgrepen omwille van de ergonomie een liggende positie ingenomen. De verbreding in de flanken begint voortaan bij de spiegels, waarvandaan hij volgens Opel-designer Niels Loeb als hun Signature Blade omlaag duikt. Samen met Renault-collega Louis Morasse sneed Loeb de karakteristieke verhoging boven de cabine weg. De motivatie die hij hiervoor desgevraagd aandroeg, was niet direct overtuigend: "de zitpositie is lager geworden, zodat er minder hoofdruimte nodig was." Wat bleek: het was een kwestie van aërodynamica. Ter compensatie is er een stilistisch grapje uitgehaald met de bovenrand van de portieren, waardoor het lijkt alsof de bult er nog steeds is. Goed om te zien is dat de neuzen elk hun eigen identiteit hebben gekregen.

Drie europallets
Wat in eerste instantie niet opvalt, is dat de besteller 21 cm langer is geworden, met een winst van een decimeter voor de wielbasis en 11 cm als extra achteroverhang. De reden is puur praktisch, want voortaan passen er drie europallets in de laadruimte van de L1-versie. De afmetingen zijn verder ongemoeid gelaten, en dat op uitdrukkelijk verzoek van de huidige bezitters. Zij wilden hun kostbare bestelwageninrichtingen per se kunnen overzetten van de oude in het nieuwe model. 
Nieuw is een luikje onderin de tussenwand, die de ruimte onder de passagiersstoel betrekt bij de laadruimte, waardoor je een aantal planken van 295 cm kunt meenemen. Een tweede luikje kan open, waardoor je kunt doorladen tot in de voetenruimte van de (in dat geval afwezige) passagier. Kan die ene plank van 375 cm ook nog mee! Er komen twee lengte- en hoogtematen beschikbaar, met laadvolumes van 5,2 tot 8,6 kuub. 

Mobiel kantoor
Het interieur is compleet nieuw en maakt direct indruk met de mooie vormgeving en verzorgde afwerking. De zit achter het stuur is een wereld van verschil en echt als in een personenauto. Opel en Renault hebben zich terecht gerealiseerd dat veel bestelauto's een mobiel kantoor zijn. Daarom zijn er slimme voorzieningen aangebracht voor het gebruik van smartphone, tablet en laptop in de auto. 
De motor is altijd een 1,6 liter diesel met een enkele (90 of 115 pk) of dubbele (120 of 140 pk) turbo. De trekkracht ligt tussen 260 en 340 Nm. Het opgegeven verbruik van de zuinigste versie is 5,7 l/100 km (149 g/km). Het blok is afgeleid van de dCi 130 uit de Mégane; de Trafic en Vivaro krijgen 'm als eerste met een dubbele turbo in welke vorm de motor zijn weg nog zal vinden naar toekomstige topmodellen van Renault, aldus de betreffende ingenieur van dat merk. Speciaal voor bestelauto-gebruik is het maximum toerental teruggebracht voor een beperking van de koelvloeistof- en olietemperatuur. 

Briljante innovatie
Tot besluit van deze eerste kennismaking een briljante, want uiterst simpele maar doeltreffende nieuwe veiligheidsvoorziening: een grote, concave spiegel in de zonneklep aan passagierszijde, waarmee je een fietspad kunt overzien wanneer je met de bestelauto rechtsaf slaat. Pluimpje voor de bedenker!

Video