Slideshow

'Misstanden dieselauto's langer bekend'

'Ambtenaren en TNO wisten van afwijkingen'

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu vergaderde een half jaar voor het boven water komen van Dieselgate al over de mogelijkheid om autofabrikanten aan te pakken wegens afwijkende dieselwaarden.

Er bestonden al ruim voordat Dieselgate aan het licht kwam vermoedens dat autofabrikanten software gebruikten om tijdens tests lagere uitstootwaarden te realiseren. Dat blijkt uit mailwisselingen tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu en onderzoeksinstelling TNO, die de NOS heeft opgevraagd.

Volgens de NOS zou een ambtenaar van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in februari vorig jaar al een bericht aan TNO hebben geschreven waarin hij of zij meldde dat het duidelijk was dat auto's meer NOx uitstootten wanneer 'duidelijk was dat de auto niet op de testbank staat'. TNO zou geantwoord hebben dat er geen bewijzen voor de aanwezigheid van sjoemelsoftware was.

In maart 2015 zou een andere ambtenaar van het ministerie een voorstel hebben ingediend om onderzoek te doen naar het misleiden van typegoedkeuringtests. TNO zou geantwoord hebben dat het  'zeer moeilijk' is om autofabrikanten die sjoemelsoftware hebben gebruikt aan te pakken. Een compleet overzicht van de mailwisseling is te vinden bij NOS.

 

 

Video