Slideshow

Hyundai Ioniq: nu officieel

250 km elektrische actieradius

Eergisteren hadden we al wat informatie uit tweede hand, maar nu kunnen we meer vertellen over de Prius-killer uit Korea. Dit is de Hyundai Ioniq.

Eerder konden we al kennismaken met de Ioniq Hybrid, maar daar zou Hyundai het niet bij laten. De innovatieve Koreaan komt namelijk tevens beschikbaar als Hybrid en als Electric. Vandaag hebben we van de volledige line-up de specificaties te pakken!

De Ioniq is de eerste productieauto die zowel als reguliere hybride, plug-inhybride en volledig elektrische versie verkrijgbaar is. Zowel de Hybrid als de Plug-in beschikken over de nieuwe, speciaal voor hybrides ontwikkelde 105 pk sterke 1,6-liter GDi-benzinemotor die loopt volgens het Atkinson-principe. 

In de Hybrid komt het systeemvermogen dankzij een 43,5 pk sterke elektromotor uit op 141 pk en 265 Nm. De elektromotor put zijn kracht uit een 1,56 kWh sterke batterij die onder de achterbank is geplaatst. Z'n topsnelheid bedraagt 185 km/h en de CO2-uitstoot ligt op 79 gram per gereden kilometer.

Dan is er de plug-in. De Ioniq met stekker kan dankzij een 8,9 kWh sterk accupakket meer dan 50 kilometer elektrisch rijden. Het gecombineerd vermogen bedraagt eveneens 141 pk en de CO2-uitstoot ligt op 32 gram per kilometer. Schakelen gaat in zowel de Hybrid als de Plug-in Hybrid middels een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.

Dan is er de Electric, de volledig elektrische versie. Onder de kap een 28 kWh-krachtig accupakket waarmee een actieradius van meer dan 250 kilometer kan worden gehaald. In totaal levert de Electric 120 pk en 295 Nm koppel. Zijn topsnelheid bedraagt 165 km/h.

De levering van de Ioniq start in Nederland deze zomer. De Hybrid en de Electric verschijnen eerst. De Plug-in volgt later dit jaar. De elektrische variant is uiteraard goed voor 4 procent bijtelling.

Video