Slideshow

Gereden: Toyota RAV4 Hybrid

Facelift met stroomstoot

Toyota levert de vernieuwde RAV4 voor het eerst ook als (stekkerloze) hybride. Dat maakt hem uniek in deze klasse.

Na drie jaar vond Toyota het tijd voor een facelift bij de RAV4 en die staat hem goed. Hij ziet er pittiger uit, maar is nog niet zo’n aandachttrekker als de nieuwste modellen van Lexus met hun grille als – excuses voor de woordkeus - grote muil. Maar zijn techniek deelt de RAV4 hybride wel degelijk met een Lexus. De hybride-aandrijving is vrijwel dezelfde als die van de Lexus NX 300h, inclusief de grote 2,5 liter benzinemotor zonder turbo. Met de stroomstoot van één, of in het geval van de 4x4 zelfs twee elektromotoren erbij, leidt dit in de RAV4 tot een fors vermogen van 197 pk. Nergens bij de concurrentie vind je zo veel motorkracht voor deze prijs. Het maakt hem ook sneller dan zijn rivalen. In slechts 8,3 seconden sprint hij vanuit stilstand naar 100 km/h en een tussensprint van 80 naar 120 km/h verricht hij in 7 seconden.

Tijdens de eerste kilometers valt op hoe heerlijk soepel en indrukwekkend stil de aandrijflijn is. Toyota heeft geluisterd naar een veelgehoorde klacht van hybride-rijders over de CVT-automaat. Die  had er tot nu toe een handje van om hoog in de toeren te klimmen zodra je het gaspedaal flink intrapte. Dankzij technische ingrepen is het irritante motorgeluid nu goeddeels verdwenen. De stilte in het interieur draagt in hoge mate bij aan het comfort, zoals ook de heerlijk zittende stoelen dat doen.

De RAV4 Hybrid staat vanaf €37.595 in de prijslijst en zal vooral particuliere kopers aantrekken. Omdat hij geen plug-in is komt zijn CO2-uitstoot niet onder de 50 gram. Hij krijgt dus de volle mep van 25 bijtelling, terwijl een Mitsubishi Outlander PHEV nog altijd profiteert van 15 procent.

Het volledige verhaal lees je in AutoWeek nummer 4 die op 27 januari in de winkels ligt!

Video