Slideshow

Gereden: Mini Cooper S Cabrio

Liever LA dan Limburg

In principe hadden we de nieuwe Mini Cabrio ook gewoon bij Nedcar in Born kunnen oppikken, maar Mini koos een zonniger locatie om zijn nieuwste aanwinst te presenteren: Los Angeles en omstreken. We reden de open Cooper S in een omgeving waar hij zich helemaal thuis voelt.

Behalve de hatchback wordt ook de Mini Cabrio gebouwd in het Limburgse Born, maar in het hippe LA en de schitterende omgeving rond de stad komt de auto in deze tijd van het jaar toch net iets beter tot zijn recht. Aan de Amerikaanse westkust schijnt de zon volop en kunnen we dus al 's ochtends vroeg de kap naar beneden halen. Dat gaat volledig elektrisch in 18 seconden en het kan ook rijdend tot een snelheid van 30 km/h. Wie nog niet meteen 'all the way' wil gaan, kan het dak ook eerst alleen aan de bovenkant openen, waardoor de Mini een soort targa wordt.

De derde generatie van de nieuwe Mini is weer wat groter dan de vorige. Dat werkt voor de Cabrio door in de bagageruimte, die met een inhoud van 215 liter (160 met de kap naar beneden) ongeveer 25 procent groter is dan voorheen. Met de Easy Load-functie kun je de laadopening vergroten, zodat je ook grotere koffers kunt meenemen (foto 5).   

Onze testauto is een Cooper S en dat betekent dat we een 2,0-liter viercilinder turbomotor voorin hebben liggen, die goed is voor 192 pk. Daarmee is de kleine cabrio bovengemiddeld vlot en klinken motor en uitlaat lekker 'vol'. In de sportstand vliegen de plofjes je om de oren zodra je het gaspedaal loslaat. Echt hitsig kunnen we hem niet noemen, daarvoor is de vermogensopbouw te geleidelijk - iets wat je ook als een compliment kunt opvatten. Voor het écht heftige werk heeft Mini immers nog de 231 pk sterke John Cooper Works in de aanbieding.

Op de bochtige bergweggetjes ten noorden van de stad kun je je lekker uitleven en zijn de (optionele) adaptieve dempers van het sportonderstel van toegevoegde waarde. Het maakt de Cabrio nog een tandje harder. Van huis uit is het onderstel al behoorlijk straf afgestemd en een 'zachtere' optie had niet misstaan. Bij stevig stuurwerk mis je het sperdifferentieel van de Works en wil het binnenste voorwiel nog wel eens doorslaan. Leuke extra: de auto geeft zelf tussengas bij het terugschakelen.  


De volledige eerste rijtest met de Mini Cooper S Cabrio lees je in AutoWeek 8, die vanaf 24 februari in de winkel ligt.      

Video