Slideshow

Gereden: Mercedes E-klasse

Hoeveel nieuwe carrosserievormen met nieuwe benamingen Mercedes-Benz ook op de markt brengt, de E-klasse blijft een van de pijlers. Uiteraard zit hij boordevol nieuwe technologie, zo kan deze Mercedes weer wat meer op het gebied van autonoom rijden, en dat ervaren we tijdens de kennismaking op de openbare weg.

We rijden een E 300 met luchtvering wat diverse setups van het onderstel mogelijk maakt. De E-klasse is comfortabel, en voelt daardoor aan als een grote C-klasse. Erg fijn is de communicatieve besturing, die veel feedback geeft en dat is mooi, want zelf de controle houden blijft vooralsnog het allerleukste. Want dat het in de E-klasse vooral om genieten draait blijkt niet alleen uit het weelderige interieur maar ook uit het motorgeluid van deze 245 pk sterke 2.0 viercilinder turbo, je zou bijna denken dat het een zescilinder is.

De handen loslaten wanneer de adaptieve cruise control staat ingeschakeld, dat kennen we al, bijvoorbeeld van de C- en de GLC-klasse. Flauwe bochten vormen geen probleem, maar kronkelige bergweggetjes daar weet het systeem nog geen raad mee.  Ook wanneer de belijning niet helemaal duidelijk is, komen muurtjes langs de weg soms dichtbij. Op de snelweg komt de Drive Pilot beter tot zijn recht. Van rijstrook wisselen terwijl je hem zelf laat rijden is een kwestie van de richtingaanwijzer naar links aanzetten en dan stuurt hij zelf naar de linker rijstrook. Overigens is de E nog niet volledig autonoom, na een tijdje verschijnt  het symbool ‘handen aan het stuur’ in het instrumentarium, al komt het later tevoorschijn in een C-klasse met deze techniek.

Dit is een korte impressie, de uitgebreide eerste rijtest staat in AutoWeek 12, die woensdag 23 maart in de winkels ligt. Uiteraard draaien we ook een video.

Video