Slideshow

Ford heeft nieuwe EcoBoost-motor in de pijplijn

Lichtgewicht en cilinderuitschakeling

Ford heeft tijdens de North American International Auto Show te kennen gegeven te werken aan een nieuwe generatie EcoBoost-motoren. Voor het eerst krijgt de driepitter de beschikking over cilinderuitschakeling.

Een driecilinder in een C-segmenter, dat kan niet goed gaan. Dat was de heersende gedachte toen Ford de driecilinder 1.0-liter Ecoboost in de Focus introduceerde. Inmiddels ligt het blok ook voorin de Mondeo en is er van echt klagen geen sprake meer. In de toekomst gaat Ford nog een stapje verder. In Detroit heeft Ford een lichtje geschenen op een nieuwe generatie van de kleinste EcoBoost.

Ford overweegt voor de nieuwe 1.0-liter EcoBoost namelijk de toepassing van cilinderuitschakeling. De driecilinder zou - wanneer er om weinig motorvermogen wordt gevraagd - één cilinder kunnen uitschakelen om zijn weg op twee pitten te vervolgen. Daarbij zal de krachtbron zo'n 15 procent aan gewicht verliezen. Volgens Ford zal het blok zelf 40 procent lichter zijn en slechts 14 kilo in de schaal leggen.

Video