Slideshow

Facelift Friday: Mercedes C-klasse Sportcoupé/CLC

Klassieke kijkers of strakke blik

Een andere naam staat niet gelijk aan een compleet nieuw model. Dat geldt voor de tot GLE-klasse omgedoopte ML net zo goed als voor de eigenzinnige C-klasse Sportcoupé, een model dat na zijn facelift als CLC-klasse door het leven moest.

Autoland stond raar te kijken toen Mercedes-Benz in 2000 op basis van de C-klasse (W203) de Sportcoupé lanceerde. Het merk had goed naar het concept van de BMW 3-serie Compact gekeken en besloot hetzelfde recept met andere ingrediënten op te dienen. Ook Mercedes vond het eindresultaat blijkbaar lastig te plaatsen. Terwijl de C-klasse sedan en station een trotse ster op de motorkap kregen, moest de Sportcoupé het met een ster in de grille doen. De wielbasis was net zo groot als die van de sedan, al was de auto in zijn geheel zo'n 18 centimeter korter. Als hoogtepunt kreeg ook de vreemde driedeurs de C 30 CDI AMG-uitvoering, de enige diesel-AMG die ooit het levenslicht zag.

Toen Mercedes de C-klasse van generatie W203 verving voor de W204 werd de Sportcoupé een nieuw leven geschonken. In Stuttgart zagen ze ervan af om een nieuwe versie te ontwikkelen, dus werd het bestaande model voorzien van het moderne C-klasse-front. In de achterzijde werden met grote kracht enorme lichtunits geperst. Een nieuwe stuurinrichting gaf de auto een scherper weggedrag, maar dat kon aan zijn eigenaardige - en daardoor misschien wel leukere - karakter weinig veranderen.

We schoppen de bal weer naar jou. Welke vind jij leuker, de C-klasse Sportcoupé of de CLC-klasse?

Video

Peilstok

Ik zou gaan voor...

Ik zou gaan voor...

  • de C-klasse Sportcoupé 52,4%
  • de CLC-klasse 47,6%
Aantal stemmen1.190