Slideshow

DS 3 en 3 Cabrio gepresenteerd!

Nieuwe grille, nieuwe naam

Het blijft wennen. Het van Citroën losgeweekte DS staat - in marketingland - op eigen benen en met de vernieuwde 3 en 3 Cabrio geeft het merk een verse impuls aan zijn kleinste model.

Even terugblikken. De DS3 werd in 2010 op de markt gebracht als onderdeel van Citroëns destijds nieuwe lijn met luxemodellen. De DS3 - toen nog aan elkaar geschreven - kreeg gezelschap van een cabriolet en had in de vorm van de DS4 en DS5 een tweetal grote broers in de Citroën-showroom staan. Dat alles is anders. DS is volgens Citroën nu écht een losstaand merk en de DS3 gaat nu onder merknaam DS door het leven met de aanduiding '3'.

Goed, terug naar het nieuws. De DS 3 en 3 Cabrio zijn gefacelift. Verder zegt DS dat de aangescherpte versie meer dan voorheen naar eigen smaak is aan te passen. Er zijn meer kleuren beschikbaar voor het dak, de zijspiegels, de dashboardstrips en voor de binnenspiegelbehuizing. In totaal zijn er 78 combinaties te kiezen als er alleen naar het dak en de carrosseriekleur wordt gekeken, aldus DS. Vanbuiten valt het nieuwe tweetal vooral te herkennen aan de grille, waarin het Citroën-logo uiteraard niet meer te vinden is.

Geen facelift zonder update van het multimediasysteem. De vernieuwde DS'en beschikken over een systeem dat zowel Apple CarPlay als MirrorLink en Android Auto ondersteunt. Ook Active City Brake - waarmee de auto tot een snelheid van 30 km/h zichzelf tot stilstand kan brengen - vindt zijn weg naar de DS.

Het nieuwe motorenpalet zal bestaan uit drie driecilinder 'PureTech'-benzinemotoren, twee THP-exemplaren met vier cilinders, en twee BlueHDi-dieselmotoren. Schakelen zal afhankelijk van de motorisering gaan door middel van een nieuwe automatische transmissie, een handgeschakelde zesbak of een semi-automaat. De BlueHDi 100 stoot als S&S; - dus met banden met een lagere rolweerstand en aluminium wielen - in theorie 87 gram CO2 per kilometer uit.

Op benzinevlak staat onder andere de PureTech 82 klaar, met een blok dat we al kennen. Wel nieuw is de PureTech 130, de topversie van de driecilinder turbomotor. Bovenaan de benzinelijst staat de DS 3 Performance, een auto die je gerust als opvolger van de DS3 Racing mag beschouwen. Deze versie beschikt over een 210 pk en 300 Nm sterke 1,6-liter THP-benzinemotor. Schakelen gaat met een handgeschakelde zesbak met korte bakverhoudingen. Optioneel is een sperdifferentieel leverbaar. Op het Nederlandse aanbod en de bijbehorende prijzen zullen we nog even moeten wachten.