Slideshow

Doorzaag-zaterdag: Porsche 718 Boxster

Terug naar vier cilinders

Porsche heeft de Boxster wat strakker getrokken en voorziet hem voortaan van een viercilinder(!) turboboxer. Levert dat een wezenlijk andere auto op dan met zes cilinders?

Deze week op Doorzaag-zaterdag niet één maar twee mooie doorkijkjes, we gaan weer 'ns vergelijken. Op de ene plaat hebben we met de zwarte bekleding de nieuwe Porsche 718 Boxster (Baureihe 982) en met het rode interieur de 'oude' Boxster (Baureihe 981). Zo op het eerste gezicht lijken de verschillen minimaal. Da's begrijpelijk; in feite gaat het hier om een facelift. De grote ingreep zit weggewerkt onder het (op de tekeningen) neergevouwen cabriodak: de motor. Waar de 981 een atmosferische zescilinder heeft, krijgt de 982 een viercilinder turbomotor mee.

Dat de zescilinder boxer heeft plaatsgemaakt voor een viercilinder is het directe gevolg van het terugdringen van de CO2-uitstoot waaraan ook Porsche niet ontkomt. Voor de Boxster is gekozen voor downsizing met behulp van een turbo. Om aan de gewenste prestaties (300 pk en 380 Nm voor de Boxster en 350 pk en 420 voor de Boxster S) te komen, is een cilinderinhoud van twee tot twee en een halve liter met een turbo voortaan genoeg. Natuurlijk kan dat met een zescilinder, alleen is een vierpitter efficiënter. Het optimale slagvolume ligt namelijk zo rond de halve liter per cilinder. Zodoende.

In een wereld waarin hele generaties inmiddels al niet beter weten dan dat Porsche-boxermotoren altijd zes cilinders hebben, is de overgang naar vier een behoorlijke stap. Het roept bij sommigen als snel associaties met de VW Kever op. En voor viercilinder boxers bij Porsche moeten we terug naar de jaren zeventig en de modellen 912 en de 914. Voordat in 1963 de 911 op de markt kwam was een viercilinder boxermotor bij Porsche de standaard, een enkel racemonster uitgezonderd.

Eind jaren vijftig, begin jaren zestig maakte Porsche furore in de racerij met een sportwagen die was voorzien van een viercilinder middenmotor: de 718. Nu de Boxster min of meer volgens de zelfde configuratie is opgezet, heeft de marketingafdeling dat oude typenummer afgestoft en aan de Boxster toegevoegd. Zodoende is de stap naar viercilinders historisch verantwoord. O, en in de hybride 919 sportwagen waarmee vorig jaar de 24 uur van Le Mans gewonnen werd huist ook een viercilinder, weliswaar in V-opstelling, maar toch…

Nu weer terug naar de tekeningen van deze week. Het vraagt een scherp oog om de uiterlijke verschillen te zien. Het kofferdeksel, de voorruit, de zijruiten, het dak en de motorkap zijn hetzelfde gebleven. Alleen de bumpers, lampen, zijschermen en portieren zijn licht geretoucheerd. Zichtbaar zijn bijvoorbeeld de aangepaste deurknoppen, de onderste rand van de bumper en de opnieuw getekende achterspoiler tussen de herziene achterlichten. Verder zijn de merknaam en de typeaanduiding verplaatst van de motorkap naar de bumper en de omhoog komende spoiler. Net als een deel van het exterieur zijn ook grote delen van het interieur gebleven zoals ze waren. Opvallende verschillen zijn de middenconsole met een nieuw multimediasysteem en de bovenkant van het dashboard (te herkennen aan de anders vormgegeven ventilatieroosters, die eerst een rechthoekige vorm hadden en nu een ovale contour). Verder heeft het nieuwe stuurwiel voortaan een knop om van rijmodus te wisselen.

Bij de tekening van het oude model is heel mooi het inlaattraject zichtbaar, inclusief de luchtmassameter en de resonantiekamers. Van de nieuwe motor krijg je op de tekening vrijwel niets mee, hij zit helemaal weggebouwd onder het luchtfilterhuis (de trommel achter de bestuurder) en de intercooler (het kastje achter de bijrijder). Het hele uitlaattraject is op de schop gegaan. Bij het oude model is het logisch dat er aan weerszijde van de auto een uitlaatpijp naar achteren loopt, kunstig over de achteras heen gevouwen. Zo kan iedere cilinderbank z'n afval kwijt. Bij de nieuwe versie loopt er ook aan elke kant een uitlaatpijp. En dat vraagt om een verklaring. De viercilinder heeft in tegenstelling tot de vernieuwde 911 maar één enkele turbo, deze zit vlak achter de bestuurdersstoel. De uitlaatgassen van de twee cilinderbanken komen samen in die ene turbo en verlaten de turbo via één grote afvoerpijp die tussen de motor en het schutbord naar rechts loopt en vervolgens naar achteren voert. Niets was makkelijker geweest dan die ene grote pijp rechtstreeks naar de uitlaatdemper onder de achterbumper te leiden. De verantwoordelijke ingenieur, Michael Wessels, weet mij echter te vertellen dat er voor een dikke uitlaatpijp simpelweg geen ruimte was in de buurt van de wielophanging. Vandaar dat de uitlaat zich aan de achterkant van de motor in tweeën splitst; één deel gaat door de wielophanging van het rechterachterwiel heen gevlochten meteen naar achteren en het andere loopt langs de motor naar de linkerkant om pas daar naar achteren af te buigen. De beide uitlaatkanalen monden uit in uitlaatdempers die als onderdeel van een serieus stuk geluidsengineering een nieuwe vorm hebben gekregen.

Aan weerszijden van de versnellingsbak (die vrijwel ongemoeid is gelaten) valt op dat uit de ronde 'deksels' van de aandrijflijnophanging bij de nieuwe Boxster leidingen lopen en bij de oude niet. Dit is het directe gevolg van de overstap van zes naar vier cilinders. Hoewel er in een viercilinder boxermotor minder ongewenste krachten optreden dan in een viercilinder lijnmotor zijn ze er wel. Een balansas is volgens Porsche echter niet nodig. Om ongewenste trillingen uit te bannen zijn motor en bak aan de auto bevestigd met vier elektronisch geregelde en met olie gevulde ophangrubbers. Twee ophangpunten bevinden zich buiten beeld vóór de motor (bij de zescilinder was dat overigens één centraal ophangpunt) en de andere twee zoals duidelijk is te zien dus aan weerskanten van de versnellingsbak.

Op de tekening is het lastig te zien, toch is de wielophanging zowel voor als achter herzien. Voor een directere besturing krijgt de Boxster voortaan de stuurinrichting van de 911 Turbo mee. En wanneer de snelheid er weer uit moet, breng je de Boxster S voortaan tot stilstand met de remmen van de 911 Carrera.

Deze rubriek verschijnt elke zaterdag op AutoWeek.nl. Wil je het verhaal in het vervolg eerder lezen? Volg Cornelis Kit dan op zijn Facebookpagina, daar lees je elke week al op Doorkijk-donderdag een nieuw pareltje van zijn hand!