Slideshow

Doek valt voor Europese Volkswagen Phaeton

Phaeton na 14 jaar met pensioen

Na 14 jaar heeft Volkswagen zijn vlaggenschip uit productiegenomen. De Phaeton is nooit het succes geworden maar zijn scheppers op gehoopt hadden, maar dat maakt de auto niet minder interessant.

In Volkswagens 'Glazen Fabriek' in Dresden - een productiefaciliteit waar de Phaeton zichtbaar voor het publiek in elkaar werd gezet - is onlangs de laatste Phaeton geproduceerd. 

Het laatste exemplaar is een Phaeton 4Motion met 335 pk sterke 4.2-liter V8 in de neus. De 500 werknemers hoeven niet te vrezen voor hun baan. 100 van hen blijven werkzaam in Dresden, de overige 400 zullen ingezet worden in andere productiefaciliteiten.

De Phaeton kan gezien worden als het geesteskind van Ferdinand Piëch. Piëch wilde koste wat het kost een vlaggenschip dat Mercedes en BMW zou laten beven van angst. Volkswagen moest een luxueuzer imago krijgen en het was de Phaeton - deels als reactie op Mercedes dat met de A-klasse juist ook de lagere kant van autoland ging bedienen - die dat klusje moest klaren. In 1999 werd op de Phaeton vooruitgeblikt in de vorm van de Concept D, toen al met V10 TDI onder de kap.

De uiteindelijke productieversie deelde zijn D1-platform met de Continental GT en Flying Spur van concerngenoot Bentley. Ook van de Audi A8 werd techniek geleend. Aanvankelijk wilde Volkswagen jaarlijks 20.000 exemplaren produceren. In 2006 stond de teller - na 4 jaar - op 25.000 stuks. 

Zowel in 2007 als in 2010 ging de Phaeton onder het mes. Onder de kap heeft Volkswagen onder andere de bijzondere W12 gelegd als de V10 TDI. In Nederland zijn in totaal slechts 360 Phaetons verkocht.

In China wordt de huidige Phaeton nog wel geproduceerd, al zal hij daar spoedig gezelschap krijgen van de Phideon. De Phaeton zelf zal een directe opvolger vinden in een volledig elektrische sedan.

Video