Slideshow

Dit is de nieuwe Hyundai Ioniq

Elektro-koning is los!

We hebben er lang op moeten wachten, maar na een reeks teasers heeft Hyundai eindelijk de Ioniq aan de wereld getoond. Een auto die zowel als reguliere hybride, als plug-inhybrid én als volledig elektrische versie op de markt komt. Een primeur in autoland.

De Ioniq is niet gebaseerd op een reeds bekende Hyundai. De Koreaan is vanaf de eerste schroef nieuw ontwikkeld en beschikt derhalve over een in de bodemplaat geïntegreerd accupakket voor een laag zwaartepunt. 53 procent van de koets bestaat uit 'ultrasterk staal en lichtgewicht aluminium' en ook de motorkap, achterklep, de bumperbalken en delen van de wielophanging zijn uit aluminium vervaardigd.

In eerste instantie is de Ioniq er alleen als 'normale' hybride, dus zonder oplaadsnoer. Onder de kap van die versie vinden we een 1.6 GDi-benzinemotor die er 105 pk uitstampt. Dat blok is gekoppeld aan een 43,5 pk sterke elektromotor waardoor het gecombineerd vermogen uitkomt op 152 pk en 265 Nm. In elektrische modus ligt de topsnelheid op 120 km/h. Schakelen gaat middels een zestrapsautomaat met dubbele koppeling.

Geen moderne auto zonder een reeks veiligheidsvoorzieningen. Hyundai voorziet de Ioniq van Autonomous Emergency Braking (AEB), een systeem dat de auto - ongeacht de snelheid - bij gevaar tot stilstand kan brengen. Lane Keeping Assist, Lane Departure Warning en Blind Spot Detection maken eveneens deel uit van de uitrusting.

Vanbinnen zien we een dashboard waarop een 7-inch scherm is gemonteerd waarmee het infotainmentsysteem zich laat bedienen. Ook de rijmodus - Eco of Sport - is daarmee in te stellen.

De levering van de Ioniq start deze zomer. Hij verschijnt eerst als hybride- en volledig elektrische versie. De plug-inversie volgt later dit jaar. Meer technische specificaties over het Koreaanse drietal volgt in een later stadium. Wel is de elektrische versie verzekerd van 4 procent bijtelling.

Video

Peilstok

De Hyundai Ioniq is los!

De Hyundai Ioniq is los!

  • Ik vind hem fantastisch! 33,6%
  • Ik vind hem best leuk. 47,0%
  • Kan hem niet fraai of lelijk vinden. 11,1%
  • Doe mij maar een Toyota Prius. 4,9%
  • Verschrikkelijk.. de zoveelste elektro-auto. 3,5%
Aantal stemmen3.068