Slideshow

De Persplaat: Daewoo Nubira

'Koos, wat heb je nou gekocht?'

Daewoo is altijd een beetje een moeilijke kwestie geweest in Europa. Het Koreaanse GM-merk werd al snel voorbijgestreefd door landgenoten Hyundai en Kia, en dat terwijl het merk afgaande op deze foto de doelgroep goed in de smiezen had.

Wat zien we?Een Daewoo Nubira, de auto die Kadett-kloon Nexia moest doen vergeten. We geloven direct dat de bordeauxrode sedan van het oudere echtpaar op de foto is, maar vragen ons wel af of het stel daar zélf wel zo blij mee is. De man – in stijlvol donkergroen colbert- kijkt alsof hij liever op z’n elektrische fiets was gestapt, zijn vrouw lijkt de met opgetrokken wenkbrauwen de wereld inkijkende middenklasser zelfs keihard uit te lachen. Als dit het moment is waarop meneer z’n nieuwe aanwinst aan zijn wederhelft laat zien, vrezen we dat hij beter wat anders had kunnen kopen.

Waarom zien we dat? Waarschijnlijk omdat Daewoo domweg over een gezond portie realiteitszin beschikte. Nieuwe auto’s –en zeker traditioneel gelijnde en betaalbare sedans- worden nu eenmaal vaak door oudere mensen gekocht, hoeveel hippe jongelui je ook de zee in laat springen vanuit je lifestyle-combi.

De auto: Deze Nubira was zoals gezegd de opvolger van de Nexia, de Kadett-kloon waarmee dit merk geïntroduceerd werd in Europa. Ook de nieuweling bond de strijd aan op de manier die Koreaanse merken tegenwoordig aardig van zich af hebben geschud: door de goedkoopste te zijn. Het exemplaar op de foto stamt van na de facelift van 1999, voor dat jaar keek deze Koreaan een stuk norser de wereld in. Behalve deze sedan was er ook een stationwagen en een opmerkelijke hatchbackversie. Saillant detail: kwade tongen beweren dat Maserati naar de achterlichten van deze sedan heeft gekeken bij het ontwerpen van de vorige Quattroporte.

Video