Slideshow

Brussel wil macht autofabrikanten inperken

Herhaling Dieselgate 'heel moeilijk'

De Europese Commissie wil de autokeuring in Europa compleet anders. Met bijvoorbeeld onafhankelijke keuringen die moeten garanderen dat uitstootnormen niet worden overtreden. Woensdag presenteerde Brussel de nieuwe wetsvoorstellen.

EU-lidstaten zouden probleemwagens direct moeten kunnen terugroepen. Ook moet Brussel in de toekomst het mandaat van keuringsdiensten - in Nederland is dat de RDW - kunnen opschorten of intrekken. Daarnaast moet de nauwe band tussen autoproducenten en testlaboratoria worden verbroken.

Verder wil Brussel boetes instellen voor autofabrikanten die in de fout gaan en het verbod op sjoemelsoftware aan hun laars lappen. Die boete kan oplopen tot 30.000 euro per auto. Dat bedrag is bewust even hoog als de boetes die de Verenigde Staten hanteren voor voertuigen die het niet zo nauw nemen met de milieunormen, aldus EU-commissaris voor Industrie Elzbieta Bienkowska.

Bienkowska wil een herhaling van de 'schokkende' fraude van Volkswagen voorkomen en denkt dat door deze wetgeving dergelijk gesjoemel praktisch onmogelijk wordt gemaakt.

EU-parlementariër Bas Eickhout verwacht brede steun in het Europees Parlement. Zijn collega Gerben-Jan Gerbrandy (D66) spreekt van een "robuust toezichtsplan'' en "een goede eerste stap''. "Lidstaten en autobouwers hebben dit over zichzelf afgeroepen", vindt Annie Schreijer-Pierik (CDA).

Ook de EU-lidstaten gaan zich nu buigen over het voorstel. Eickhout verwacht dat EU-landen waar veel auto's worden geproduceerd niet zomaar akkoord zullen gaan, omdat ze zeggenschap over de autosector verliezen aan Brussel. "Dit wordt een gevecht van zeker een jaar.''

Video