Slideshow

BMW Vision Next 100 blikt vooruit

Freude am Fahren met autonomie

BMW viert zijn honderdjarig jubileum. Het Beierse merk zet dit heuglijke feit luister bij met de Vision Next 100: een vooruitblik op wat er in het verschiet ligt.

De Vision Next 100 is een studiemodel dat laat zien wat BMW de komende jaren voor ons in petto heeft. Dit jaar zal BMW meerdere 'Vision Vehicles' tonen die verder dan gebruikelijk de toekomst in kijken. De Vision Next 100 laat volgens BMW zien hoe het merk, dat rijplezier als kernwaarde heeft , bestaansrecht heeft in een nabije toekomst waarin autonoom rijdende auto's waarschijnlijk de hoofdrol gaan spelen.

BMW heeft zich ten doel gesteld een auto te tekenen die in hoge mate te personaliseren is, dit om "de emotionele band tussen de auto en de bestuurder" te behouden en te benadrukken. Het ontwerp moet zowel een vooruitblik van de toekomst geven als knipogen naar het verleden. BMW zegt in de opkomst van steeds meer veiligheidssystemen de mogelijkheid te zien om een "nog intensere rijbeleving" te bieden. Bovendien is deze auto nagenoeg volledig uit gerecyclede materialen gemaakt.

De autonome Next 100 moet volgens BMW van de bestuurder "een ultieme bestuurder" maken met dank aan kunstmatige intelligentie en constante connectiviteit. Verder meent BMW dat het interieur de inzittenden het gevoel geeft dat de auto voor hen is ontworpen. Meer marketingpraat komt naar voren bij de bewering dat het welzijn van de bestuurder belangrijk is en dat het interieur groot aan moet voelen voor het formaat van de auto.

De 4,9 meter lange en 1,37 meter hoge Vision Next 100 heeft meerdere rijmodi. In Boost zit de bestuurder zelf achter de knoppen, terwijl hij in Ease-modus lui achterover kan leunen. De computer - de Companion genaamd - 'leert' van de bestuurder en past daar zijn services op aan.

Wie na het bovenstaande behoefte heeft aan nog verdere toekomstmuziek, kan zich verdiepen in Alive Geometry. BMW heeft het over 800 bewegende driehoekjes die zowel in het instrumentenpaneel als op de zijpanelen zijn geplaatst. "Ze bewegen in drie dimensies en communiceren direct met de bestuurder door middel van hun bewegingen, die meer op gebaren lijken dan op tweedimensionale afbeeldingen op een display", legt BMW uit. Ooit moet het allemaal feilloos werken.

Bovenstaande klinkt erg zweverig, en wellicht is dat het ook. Feit is wel dat BMW zijn best doet om een plek te vinden in een toekomstige wereld waarin de bestuurder het stokje steeds vaker overdraagt aan de computer. Hoe het allemaal in de praktijk zal uitpakken, zullen we de komende jaren zien. Er is in ieder geval over nagedacht!

Video