Slideshow

Audi probeert BMW te achterhalen

Audi is van plan tot 2016 dertien miljard euro uit te geven om de koppositie die BMW in het premiumsegment momenteel heeft in handen te krijgen.

Het overgrote deel van dat bedrag, namelijk 10,5 miljard, gaat naar de ontwikkelingsafdeling, die er naast nieuwe modellen ook lichtgewicht constructies en elektrische aandrijflijnen van kan ontwikkelen. Het andere deel gaat naar de ontwikkeling van nieuwe fabrieken in onder meer China, Hongarije en Mexico.

“We zullen grote sommen geld blijven investeren om de groeistrategie voort te kunnen zetten”,  legt financieel directeur Axel Strotbek uit. “Het uitbreiden van de hoeveelheid productieplaatsen is daar een belangrijk onderdeel van”.

Audi heeft goede reden voor het bekendmaken van dit nieuws: BMW’s verkocht in november 145.452 auto’s, een groei van 22 procent ten opzichte van vorig jaar. Mercedes groeide 11 procent, Audi ‘slechts’ 5,7.

Video