Slideshow

Alpine Vision is los

Ghosn: meer modellen zullen volgen

In 1995 viel het doek voor de Alpine A610 en dat betekende het einde van een tijdperk. Een Frans sportwagenmerk was niet meer. Maar Alpine is terug, en hoe.

Sinds 1955 gold Alpine, geesteskind van een rally-rijdende Renault-dealer uit Dieppe, als de sportwagentak van Renault. Met op basis van Renault-techniek gebouwde lichtgewicht sportwagens wist Alpine de hoofden van talloze liefhebbers op hol te brengen. Met name de A110 en A310, die jarenlang door de Franse snelwegpolitie werden gebruikt om snelheidsduivels te onderscheppen, zijn modellen die tot op de dag van vandaag op het netvlies staan gegrift. Toen in 1995 de productie van de A610 werd gestaakt, was het afgelopen met wat je met een beetje ruimdenkendheid het Franse Porsche kunt noemen. 

Gelukkig heeft Renault zelf erkend hoe legendarisch het merk is. Eind 2012 kondigden ze aan Alpine nieuw leven in te blazen en vandaag is in Monaco het officiële startschot gegeven met deze Alpine Vision. Het is nog een studie, maar Alpine belooft dat de productieversie voor 80 procent overeenkomt met wat we op deze foto's zien. 

De Vision is duidelijk geïnspireerd op de A110 met de kenmerkende C-stijlen, gebogen achterruit en de typische configuratie van de koplampen en verstralers. De koets is gemaakt van glasvezel en onderhuids heeft de Vision een viercilinder turbomotor waarvan we vermoeden dat die uit de Mégane RS komt. Hij is voor de achteras geplaatst en drijft de achterwielen aan via een automatische transmissie. In minder dan 4,5 seconden zit de Vision op de 100 km/h. 

De productieversie van de nieuwe Alpine wordt nog voor het einde van dit jaar onthuld, 2017 mag hij echt de weg op, waar hij het met name de Porsche (718) Cayman moeilijk moet maken. Een select groepje van beste Renault-dealers met passie en veel ervaring met Renaultsport-modellen mag Alpine gaan verkopen, aldus Renault-topman Carlos Ghosn. "Een merk bouwen met één auto kan niet. Dus zullen andere modellen volgen en wordt Alpine een global brand," vertelt Ghosn. 

Meer over de Alpine Vision in AutoWeek 7, die woensdag 17 februari verschijnt. 

Video