Autonieuws  |  Gereden: Grande Punto Abarth

1 oktober 2007  |  11:04

Vanaf deze Grande Punto is de naam Abarth niet louter meer een toevoeging. Je zult vergeefs op zoek gaan naar Fiat-badges. Deze 155 pk Grande Punto heeft het legendarische Abarth als merknaam.

Abarth doet het als merk zonder eigen modellen maar wordt gepresenteerd als vijfde merk binnen de Fiat-groep, naast Alfa Romeo, Maserati, Lancia en Fiat zelf natuurlijk. Met de Grande Punto Abarth rondt Fiat het programma van dit model naar boven af. Hij heeft een 1,4-liter turbomotor met 155 pk die kan met een speciale set worden opgevoerd tot 180 pk.
Zijn vermogen geeft hij vrij bij een hoog toerental. Maar ook bij normalere waarden is er al flink veel vermogen voorhanden. Echter: sensationeel wordt het nooit. Pas wanneer de turbodruk middels een knop op het dashboard wordt opgevoerd, is de Grande Punto de naam Abarth waardig. Het onderstel is aangepast aan het sportieve karakter, maar verliest zijn comfortabele inslag niet. Het heeft genoeg in huis om het vermogen van de Abarth aan te kunnen.
Als de auto volgend jaar naar Nederland komt, is die niet bij de gewone Fiat-dealer te koop. De Abarth-dealers zijn dungezaaid: naar verwachting gaan voorlopig maar drie Fiat-dealers zich specialiseren in dit nieuwe oude merk.
 
De volledige rij-impressie van de Grande Punto Abarth staat in AutoWeek 40, die op 3 oktober verschijnt.
 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Abarth Grande Punto Abarth Grande Punto Abarth Grande Punto

Peilstok

Welke concept-car zie jij graag ongewijzigd in productie gaan?

Volg AutoWeek

AutoWeek Multitest

Skoda Fabia RS - Abarth Punto Evo - Renault Clio RS - Seat Ibiza Cupra - Mini Cooper S - CitroŽn DS3 1.6 THP
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep