Autonieuws  |  Gereden: Seat Ibiza Cupra

25 januari 2013  |  18:34  |  Tekst:

De 'mindere' broertjes van de Seat Ibiza-reeks kennen we inmiddels alweer een tijdje, maar met het klapstuk van de line-up hadden we nog niet kunnen rijden. Tot vandaag, want in en om Barcelona konden we snuffelen aan de gefacelifte Seat Ibiza Cupra.

Eigenlijk staat er wel een verdraaid dik wagentje, met z'n trapeziumvormige ondergrille, zeventien inch lichtmetalen wielen, opzichtige diffusor en centrale einddemper! De vijf letters op de achterklep laten er bovendien geen twijfel over bestaan: we hebben hier te maken met de snelste en sterkste Seat Ibiza van het moment. Aan de buitenkant veranderde er dan ook niet zo veel bij de facelift, op een ander wielontwerp en zwartgespoten spiegelkappen na. Wat ons betreft terecht. Ook aan de binnenkant blijft het bij andere stoelen, een nieuw stuurwiel, verse tellers en een los te halen navigatiescherm. Schokkend is anders.

Dat geldt eveneens voor de technische wijzigingen, want de Cupra heeft nog steeds een 1,4-liter twincharge TSI (met compressor en turbo dus) die goed is voor een maximum vermogen van 180 pk die altijd is gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. Seat sleutelde echter wel wat aan de aandrijflijn en dat resulteerde in een sprinttijd van nul naar honderd in 6,9 seconden, drie hele tienden van een seconde sneller dan voorheen. We kunnen dan ook kort zijn over de prestaties: de motor is meer dan krachtig en de Ibiza is zeker snel zat.

 

Cup Racing

Dat zijn de twee woorden waar het woord Cupra aan is ontleend. Met cup racing heeft ook de vernieuwde top-Ibiza echter weinig van doen. 'Razendsnel voor alledag' dekt namelijk veel beter de lading. Wie indrukwekkend snelle stuurreacties en een snaarstrak weggedrag verwacht bij het zien van deze Seat, komt wat bedrogen uit. Daarvoor is de besturing niet gevoelig en direct genoeg, laat het met 15 millimeter verlaagde onderstel nog steeds wat te veel bodyroll toe en voelt de Cupra gewoon niet zo sportief als je soms zou hopen. Daar helpt de DSG trouwens ook aan bij, want die automaat is zelfs in de S-stand erg geciviliseerd. Soms een wat brutere duw in je rug zou wel leuk zijn... Voor alledaags gebruik heeft Seat een prima snellerik neergezet, maar een écht spannende hete hatchback kun je dit moeilijk noemen. Cupra R, iemand?

 

De hele Eerste Rijtest met de opgefriste Seat Ibiza Cupra kun je lezen in AutoWeek nummer 5, die vanaf aanstaande woensdag 30 januari overal te koop is. Bovendien hebben we aanstaande maandag, als allereerste van Nederland, al een smakelijke video voor je!

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Retro Game Experience bij Beeld en Geluid (Advertorial)

Win een vrijkaart voor de Retro Game Experience en speel je favoriete retro games!   Lees verder
  advertorial Beeld en Geluid
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Seat Ibiza Cupra Seat Ibiza Cupra Seat Ibiza Cupra
Seat Ibiza Cupra Seat Ibiza Cupra Seat Ibiza Cupra

Peilstok

De Jaguar X-type faalde hopeloos, gaat het de XE wel lukken om de Duitse concurrentie slapeloze nachten te bezorgen?

AutoWeek op Blendle

ActieAuto

Nu extra voordelig bij Wittebrug SEAT Ibiza 1.2 Tsi Style Brandstof: Benzine Kleur: Licht wit Aantal ...

AutoWeek Dubbeltest

Seat Ibiza - Ford Fiesta

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep