Autonieuws  |  De AutoWeekend Top 10: krachtigste cabrio's

22 december 2012  |  12:11  |  Tekst:

Zaterdag, lijstjesdag. Ieder weekend behandelen we een top 10, van goedlopende modellen tot de meest gewilde kleuren. Kortom: alles op het gebied van de Nederlandse autowereld, samengevat in een lijstje. Deze week: de tien krachtigste dakloze 'vierzitters'!

Open rijden, er zijn mensen die er bij zweren. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de groep die het he-le-maal niets vindt. De BMW Z4? 'Een vrouwenbak'. Mazda MX-5? 'Stuurt lekker maar niet krachtig genoeg'. Donkervoort? 'Te hard en te krap'. Als het op dakloos rijden aan komt is het lastig om iedereen tevreden te stellen. De auto's uit dit lijstje doen in elk geval hun best om iedereen tevreden te stellen. Alle tien hebben ze aan vermogen geen gebrek en bieden ze - volgens de folder althans - plaats aan vier personen. Met het hele gezin(netje) over de autobahn of heerlijk bochtige bergweggetjes gladstrijken. Dromen over de zomer!

Bovenaan de lijst vinden we de machtige Engelse landheer, de Bentley Continental GTC 6.0 W12. De twee aan elkaar geknoopte V6'en geven de open Brit een vermogen van 575 pk en een niets ontziend koppel van 700 Nm. Tot maximaal 314 km/h stormt de wind door je haren, oppassen dus met de befaamde cabriopet. Ook bij het stoplicht is het een imponerend apparaat, in 4,8 tellen wijst de naald de 100 km/h alweer aan. Prijskaartje? Ach, er niets mis met dromen. Zijn 'tammere' tweelingbroertje met een 4-liter V8 vinden we terug op de zevende plaats. Kost alsnog een kleine twee ton dus een koopje is ook dat niet te noemen.

De tweede plaats wordt ingenomen door een behoorlijk potente Duitser. Onlangs presenteerde BMW de M-versie van de 6-serie Gran Coupé. Heel leuk natuurlijk, maar daarmee krijg je geen insecten tussen je tanden. Met de M6 Cabrio kan dat wel. De beul van een 5,0-liter V10 geeft de open sporter een topsnelheid van 250 km/h. Begrensd, uiteraard. Binnen vijf tellen mag de voet van het gas, dan staat de 100 km/h alweer op de teller. Met een prijskaartje van ruim 168.000 euro geen koopje, maar wel aanzienlijk minder duur dan de auto hierboven.

Het erepodium wordt afgesloten met een tweede heer uit het Verenigd Koninkrijk. Nouja, 'heer' is hier misschien niet zo op zijn plaats. De Jaguar XKR-S doet met zijn 550 pk nauwelijks onder voor de Continental GT met W12 in de neus. Het apparaat is bovendien stukken lichter en spijkerhard afgesteld. Gaat in 4,4 seconden naar de honderd en heeft een topsnelheid van boven de 300 km/h. Spelen op circuit? Absoluut geen probleem, de XKR-S kwispelt graag met zijn staart en doet dat met een behoorlijke dosis drama. Eersteklas genieten. Minder hardcore maar nauwelijks minder leuk is de 5.0 Supercharged, die we op de zesde plek terugvinden.

Britten en Duitsers lijken elkaar af te wisselen, want op de vierde plaats vinden we weer een Oosterbuur. De nieuwe Porsche 911 Turbo is er nog niet, maar hij komt wel. De geblazen 911 van de vorige generatie is nog gewoon te bestellen bij Porsche, dus als je snel bent en ruim 237.000 euro in een oude sok of matras hebt zitten kun je de 530 pk sterke Turbo S nog even meepikken. Op de autobahn tot ver boven de 300 km/h door te duwen. Na 3,4 seconden accelereren lever je de Nederlandse staat al geld op bij de trajectcontrole. Zijn iets minder sterke maar eveneens goed genietbare 'normale' Turbo neemt met zijn 500 pk de 8e plek in beslag in deze top-10.

Het zal toch niet? Jawel, opnieuw een krachtpatser van Britse makelij. De Aston Martin DBS is een absolute schoonheid van buiten en een heuse Bruce Willis van binnen. De Engelsman biedt zijn diensten voor veruit het hoogste bedrag aan. Maar liefst 371.000 vraagt de Aston Martin voor de versie met automaat-met-flippertjes. Wie liever schakelt mag gek genoeg liefst 10.000 euro meer meebrengen. De 6,0-liter V12 brengt je krijsend overal naar toe, en doet dat uitermate snel. De standaardsprint duurt 4,3 seconden, en als je kapsel het aankan kan je tot 307 km/h doorknallen.

De enige Italiaan in deze lijst heeft een stalen klapdak. De Ferrari California, bestempeld als baby-Ferrari, perst 490 pk uit zijn V8 en briest daarbij fenomenaal uit zijn uitlaatpijpen. Zijn vetrandjes worden hem weleens kwalijk genomen, maar echte schoonheid zit natuurlijk vanbinnen. Lekker verantwoord dankzij het het HELE ("High Emotion, Low Emission") start/stop-systeem. Die zouden wij links laten liggen, je wil ook bij stilstand het heerlijke gebrom van die V8 gewoon horen. Hou je nog eens 15.000 euro in je zak om minimaal twee keer van te kunnen tanken...

 

Nr

Merk/model

Vermogen

1

Bentley Continental GTC 6.0 W12

575 pk

2

BMW M6 Cabrio

560 pk

3

Jaguar XKR-S

550 pk

4

Porsche 911 Turbo S

530 pk

5

Aston Martin DBS Volante

517 pk

6

Jaguar XKR 5.0 V8 Supercharged

510 pk

7

Bentley Continental 4.0 V8

507 pk

8

Porsche 911 Turbo

500 pk

9

Ferrari California

490 pk

10

Aston Martin DB9 Volante

476 pk

 

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

AutoWeek BigBoys! Elke zaterdag 16:30 op SBS6 (Advertorial)

De autokenners van AutoWeek komen met hun eigen televisieprogramma.   Lees verder
  advertorial Big Boys
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Bentley Continental GTC BMW M6 Jaguar XKR-S Convertible
Porsche 911 Turbo S Aston Martin DBS Volante Jaguar XKR

Peilstok

De Jaguar X-type faalde hopeloos, gaat het de XE wel lukken om de Duitse concurrentie slapeloze nachten te bezorgen?

AutoWeek op Blendle

ActieAuto

De zomer in je bol bij Motorhuis. Koop nu een auto bij Motorhuis en betaal pas over 12 maanden. Dat noemen wij ...

AutoWeek Dubbeltest

Mazda 3 sedan - Mercedes CLA 180

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep