Autonieuws  |  Toppers en Floppers 2012: Stéphan Vermeulen

28 december 2012  |  12:30  |  Tekst:

Het einde van het jaar is aangebroken en dus is het traditioneel tijd voor de lijstjes. Wegens het uitblijven van de Apocalyps krijgen onze redacteuren toch nog de kans om hun visie te geven op het auto-jaar 2012. Wat hadden we niet willen missen en waardoor hadden we liever gewild dat de aarde toch maar was vergaan? Chef Redactie Stéphan Vermeulen over zijn belangrijkste momenten van dit jaar.

Top

1. Mercedes G63 AMG verpulvert Nissan 370Z

Zo lang ik ook maar enig besef van auto’s heb bestaat hij al maar ik had ‘m tot dit jaar nog nooit gereden: de Mercedes G-klasse. Dus bij de recente modelaanpak moest het er maar van komen. Meteen maar iets geks bedacht: een sprintrace van een van de snelste containers ter wereld tegen een gerenommeerde sportwagen. En zo belandden Roland en ik in het havengebied in Antwerpen.

2. Eerlijke auto’s

Over vroeger gesproken, het kwam er in 2012 best vaak van, ritjes in auto’s van weleer. Eindelijk een Mercedes 190 zestienklepper, een blokje om met de uit Italië geïmporteerde 33 van collega Nic, Occasionbarrel Ford Fiesta, een politie-Porsche (964 Targa) maar ook als ik dan weer een keer in mijn eigen Focus I stap…Oudere auto’s voelen zo lekker eerlijk aan. Lichtvoetig, gevoelig qua besturing.

3. Eind aan mijn fileleed

Fileleed. Meer dan tien jaar onderging ik het lijdzaam. Elke werkdag weer dat vreselijke stukje A4 bij Leiderdorp, bijna jaarlijks goed voor een topnotering in de file top tien, kun je nagaan hoe blij ik was toen in het prille voorjaar de tunnel onder de Oude Rijn openging. Elke dag weer denk ik nog even aan die smalle brug van weleer. Doorrijden is zo lekker!


Flop

1. Goed smoelende lamlendigheid

Ik heb iets met snelle Opels. Vroeger al, maar ook in het OPC-tijdperk. De Insignia OPC van de huidige generatie stond nog op mijn to drive-list maar toen ik een paar maanden geleden met die geweldig smoelende 300 pk-plus middenklasser reed was ik teleurgesteld. De lamlendigheid van de aandrijflijn. Zo jammer…

2. Spitstrook open, snelheid omlaag!

Wat asfalt betreft zijn we de laatste jaren goed aan onze trekken gekomen. Al die spitsstroken erbij, lekker hoor, maar waar ik dan weer zo droevig van word is die verlaging van de snelheid, indien ze open zijn. Mag je opeens maar weer 100!

3. Rigoureus uitstellen van de Ford Mondeo

Met veel bombarie werd–ie aangekondigd, zelfs op een internationaal event  in ons eigen Amsterdam; de nieuwe Ford Mondeo. Een jaar geleden kregen we ‘m overigens al te zien als Amerikaanse Fusion, het lekker maken kon niet vroeg genoeg beginnen. En dan opeens het bericht dat de auto zo laat komt! Een jaar geleden was het nog eind 2012, begin 2013, toen werd het midden 2013 en  nu dus pas over twee jaar. Daarmee is de toekomstige Mondeo bij zijn marktintroductie al aangevreten door de tand des tijds.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

mercedes-benz g63 amg Barrelbrigade: Saab 900 - Ford Fiesta - Peugeot 60 lege snelweg
Opel Insignia Sports Tourer OPC Snelheidsmeter op 100 km/h - ANP Ford Mondeo/Fusion

Peilstok

De leukste korter-dan-3,5 meter-auto van De Redactie Raadt aan is...

AutoWeek op Blendle

AutoWeek Dubbeltest

BMW i3 - Volkswagen e-Golf

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep