Autonieuws  |  'Speciale meeting, maar niet alsnog AutoRAI 2013'

7 december 2012  |  17:25  |  Tekst:

De afgelopen dagen gonsde het van de hoopgevende geruchten: een kerngroep van belanghebbenden van de AutoRAI zou op vrijdag 7 december bijeenkomen op een speciaal ingelaste meeting om toch nog een laatste poging te doen om de AutoRAI 2013 door te laten gaan. Inmiddels weten we hier meer over.

Harald Bresser, Manager Communicatie en Public Relations van de RAI Verniging meldt: "Het klopt dat er vanmiddag een meeting was met een kleine groep belanghebbenden. Het thema was 'de gevolgen van de afgelasting van de AutoRAI voor 2013 en verder'. Alle geruchten over dat dit een meeting was om de AutoRAI 2013 toch doorgang te laten vinden, kloppen zeker niet. Op 28 november hebben we immers definitief bekendgemaakt dat het evenement volgend jaar is afgelast."

Bresser vervolgt: "Het klopt wel dat deze meeting speciaal ingelast was als een soort 'brainstorm'. Het ging immers over de gevolgen van de afgelasting. Als de AutoRAI gewoon door was gegaan, dan was het uiteraard niet nodig geweest om over de impact van deze beslissing en eventuele andere concepten te praten."

Rikkert Graat, woordvoerder van de AutoRAI, geeft ons meer informatie: "We hebben een streep gezet door de AutoRAI en zijn nu aan het kijken of en zo ja, hoe we een ander evenement op poten kunnen zetten. Daarover zijn we nu aan het brainstormen met diverse partijen, op dit moment kunnen we nog niets concreets communiceren. We willen uiteraard zo veel mogelijk, het liefst alle, automerken er bij betrekken. De dagen die geboekt stonden voor de AutoRAI staan nog open in onze agenda, de hallen zijn leeg. We zijn nu aan het kijken hoe we die, al dan niet gedeeltelijk, kunnen vullen."

 

Hoge kosten, onwil in hoofdkantoor

De afgelopen weken sijpelde af en toe al door dat er problemen waren om de AutoRAI 2013 doorgang te laten vinden. Op het moment dat er een knoop doorgehakt moest worden, had nog maar zo'n 30 procent van de merken z'n deelname toegezegd. Om de AutoRAI doorgang te laten vinden, is deelname van een ruime meerderheid van de merken noodzakelijk, aldus de organisatie.

De kosten van een stand op de AutoRAI vormen een struikelblok voor veel merken. Een grotere stand kost alles bij elkaar als snel meer dan een miljoen euro, voor veel merken een te groot deel van het budget. Daarnaast is het vaak ook niet aan de importeurs alleen om te bepalen of deelname aan de AutoRAI een optie is. Vaak neemt het internationale hoofdkantoor het besluit en de AutoRAI krijgt minder prioriteit door het stijgende belang van de shows in de Aziatische groeimarkten.

 

'Doodzonde'

Toch was de teleurstelling groot toen op woensdag 28 november definitief bekend werd dat de AutoRAI 2013 niet zou gaan. Uiteraard bij alle trouwe bezoekers, maar zeker ook bij diverse merken. Opel, Mercedes-Benz en Toyota behoorden tot de eersten die al deelname aan de AutoRAI hadden toegezegd en de afgelasting is ook voor deze importeurs een bittere pil.

Huub Dubbelman, Manager Corporate Communications van Mercedes-Benz Nederland, zei hierover: "Natuurlijk is deelname aan de AutoRAI prijzig, maar het is een uniek evenement. Het is een grote autoshowroom met 200.000 tot 400.000 bezoekers en daardoor in mijn ogen onvervangbaar. Het is doodzonde dat het evenement niet door kan gaan."

 

Containers en modulaire standbouw

De afgelopen twee edities kwam de AutoRAI overigens ook niet vlekkeloos tot stand, maar in beide gevallen ging het evenement dus wel gewoon door. De editie van 2009 werd misschien wel de meest bekritiseerde AutoRAI ooit door een opzet zonder merkenstands.

In plaats daarvan kwam de organisatie met 'belevingswerelden' op thema (dus alle sportwagens bij elkaar en alle gezinsauto's bij elkaar, et cetera) en zeecontainers om de boel wat spannender te maken. Door deze budget-opzet kon de AutoRAI 2009 uiteindelijk toch doorgang vinden, maar uit evaluaties bleek dat de bezoekers én de consumenten deze opzet niet nog een keer zouden accepteren.

De AutoRAI loste het kostenprobleem in 2011 stukken beter op. De organisatie kwam met een 'modulair standbouwsysteem'. Iets wat concreet betekende dat alle exposanten gebruik konden maken van voorgevormde 'bouwstenen' om een mooie stand neer te zetten. Dat betekende een flinke kostenreductie en bovendien konden er weer gewoon de gewaardeerde merkenstands worden neergezet. Desondanks vielen de bezoekersaantallen in 2011 toch enigszins tegen.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Lees AutoWeek een maand gratis (Advertorial)

Neem nu een abonnement op AutoWeek, dan ontvang je de eerste maand helemaal gratis.   Lees verder
  advertorial AutoWeek
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Poster AutoRAI 2013

Peilstok

De beste keus als eerste auto van 1.500 euro is...

AutoWeek op Blendle

ActieAuto

INFINITI VOERT DOOR DESIGN-GEÏNSPIREERDE FX IN ZWART EN WIT VOOR EUROPA Nieuw: FX BLACK en WHITE ...

AutoWeek Dubbeltest

Nissan X-Trail - Opel Zafira

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep