Autonieuws  |  Qoros wordt nu echt serieus

5 december 2012  |  10:58  |  Tekst:

De tijden dat we Chinese initiatieven in Europa hooghartig weg konden lachen, lijken met de komst van Qoros definitief voorbij. Het nieuwe Chinese merk pakt de zaken zeer serieus aan en we kunnen inmiddels kennismaken met de eerste concrete resultaten.

In maart, op de beurs van Geneve, laat het in 2007 opgerichte Chinese merk Qoros een auto zien die voor de verovering van de Europese markt moet gaan zorgen. We wisten uit eerdere berichtgeving al dat het om een sedan in het C-segment gaat en inmiddels hebben de Chinezen het een en ander aan fotomateriaal de wereld in gestuurd. Daarop is inderdaad een sedan te zien maar we zien ook twee SUV’s, een ‘mid size’ en een flink uit de kluiten gewassen exemplaar van het kaliber Audi Q7. De sedan is volgens Qoros een productierijp model, de twee SUV’s/crossovers bevinden zich nog in de fase van concept cars.

Zo op het eerste gezicht ziet het er allemaal niet verkeerd uit. Qoros, een submerk van Chery, heeft voor het design dan ook niet de eerste de beste tekenaar aangetrokken maar is hiervoor in zee gegaan met Gert Volker Hildebrand (foto 5), de man die begin deze eeuw de nieuwe Mini schiep. Hij is bij Qoros verantwoordelijk voor de designteams in München en Shanghai. Bij de Chinezen krijgt hij nagenoeg carte blanche, zo lijkt het. "Het ontwerpen van auto's is een van de beste banen in de wereld. Heel weinig ontwerpers krijgen de kans om eerst een badge te ontwerpen, om vervolgens verder te gaan met een geheel nieuwe visie en droom en de eerste generatie auto’s van een nieuw merk te kunnen ontwerpen. We hebben geen last van beperkingen die normaalgesproken gepaard gaan met het doorontwikkelen van een bestaande stijl. Wij zijn juist begonnen met het vormgeven van onze eigen traditie en die zal de nieuwe merkfilosofie volgen, die ook nog in de kinderschoenen staat", aldus Hildebrand.

De Qoros-ontwerpen van Hildebrand kenmerken zich naar eigen zeggen door ‘begeerlijke elegantie’ met functionele lijnen, evenwichtige proporties, een lange wielbasis en korte overhang aan voor- en achterkant. De grote wielkasten kunnen wielen tot maatje 19 inch herbergen.

Qoros, officieel een joint venture tussen Chery en Israël Corporation, werkt voor de ontwikkeling van z’n auto’s samen met gerenommeerde partners als Magna Steyr, Getrag, TRW, Continental, Bosch, Microsoft en Iconmobile. In het Chinese Changshu, waar ook het Qoros-hoofdkwartier staat, verrijst een fabriek die jaarlijks 150.000 auto’s moet gaan bouwen, met een maximale productiecapaciteit van 450.000 units. Qoros gaat er vanuit dat de auto’s die daar geproduceerd gaan worden de maximale vijf sterren gaan scoren bij de EutoNCAP crashtests. Daarmee zou het ’t eerste Chinese merk zijn die dat voor elkaar krijgt. 

De eerste Quorossen komen eind 2013 op de markt in China, kort daarna gaan ze op de boot naar Europa. Het merk is voornemens om vervolgens elke zes maanden een nieuwe model aan het portfolio toe te voegen, totdat het modellengamma compleet is. 

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Alleen dit weekend 40% korting! (Advertorial)

Nu een halfjaarabonnement AutoWeek voor slechts € 40. Geef gas, de aanbieding is alleen dit weekend geldig!   Lees verder
  advertorial weekenddeal
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Qoros Qoros Qoros
Qoros Qoros Qoros

Peilstok

Audi wil met de A9 Concept een spannender design introduceren. Is dat nodig?

AutoWeek op Blendle

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep