Autonieuws  |  Afgelaste AutoRAI: 'Gemis voor de consument'

28 november 2012  |  17:38  |  Tekst:

De kogel is door de kerk: de AutoRAI 2013 zal het daglicht niet zien. Hoe valt dit nieuws binnen de autobranche? Wij pakten de telefoon op om daar achter te komen.

Voor het eerst in het bestaan van de AutoRAI gaat het grootste nationale auto-event definitief niet door. Donderslag bij heldere hemel of zat het er toch wel duidelijk aan te komen? Wij vroegen de Nederlandse autobranche naar de eerste reacties.

Paul de Waal (Bovag): “Begrip voor de beslissing, maar tegelijkertijd droevig nieuws voor de autobranche. Zo’n podium om alle ontwikkelingen op het gebied van design, duurzaamheid en innovatie te laten zien hebben we maar eens in de twee jaar, en als zo’n podium dan verdwijnt is dat op z’n zachtst gezegd meer dan vervelend. Vier jaar geleden, in een andere crisis, is het op de valreep wel gelukt, nu kennelijk niet. De toekomst? Waarom zou er over een jaar of drie, dan hopelijk na de crisis, alsnog geen AutoRAI kunnen zijn? Op zeker dat de autobranche zich daar hard voor gaat maken."

Volgens Peugeot Nederland is het een groot gemis voor de Nederlandse consument. "We vinden het heel erg jammer, maar een complete verrassing is het niet. Zolang er tegen de deadline nog onduidelijkheid is over het aantal deelnemers moet je overal rekening mee houden. We hadden er graag willen staan, in Parijs hebben we er nog op aangedrongen dat er zeker naar de RAI gegaan moet worden. We hadden het graag anders gezien", aldus woordvoerdster Wencke Fassbender van de Peugeot-importeur.

Mike Belinfante (Hyundai): "Hoe logisch de beslissing ook is voor de crisistijd waar we nu in zitten, dit is heel erg jammer, juist voor ons, als merk in opkomst. Bij voldoende deelnemers zouden ook wij zijn aangehaakt, sterker nog, ik was al drukdoende onze waterstofauto naar Nederland te halen. Nee, het budget wat we gereserveerd hadden, gaan we niet in een eigen event stoppen, ik denk eerder aan andere acties richting de consument."

Jur Raatjes van Mazda: "Een jammerlijke, maar begrijpelijke beslissing. Het is crisis, overal, en het is niet altijd even goed en makkelijk uit te leggen dat je veel geld in een event wilt gaan stoppen. We hadden ons overigens al wel aangemeld mee te doen met de AutoRAI."

 

Wat voegt het nog toe?

 

Jacques Geijsen van Pon, importeur van VW, Audi, Seat, Skoda, Porsche en Bentley: “Het verbaast me niet dat de AutoRAI niet doorgaat als je kijkt naar hoe de vorige twee edities tot stand zijn gekomen. Dat was een uitermate hobbelig traject. Het streven was om alle importeurs er bij te hebben maar dat is niet gelukt. Dan moet je het niet doen of je moet het anders aanpakken. Dit is een kans om goed naar de toekomst te kijken. Moet het nog wel een echte consumentenbeurs zijn of misschien meer een vakbeurs met een paar publieksdagen?  In welke vorm gaan we het gieten? Want wat voegt een beurs zoals we ‘m al jarenlang kennen nog toe? Wat wil de consument wel en wat niet?"

Hij vervolgt: "Er is veel veranderd in de oriëntatie van de consument. Neem internet en het feit dat we schitterende dealerpanden hebben die over het algemeen allemaal dicht bij elkaar in de buurt liggen. In een RAI-jaar verkopen we geen auto meer of minder dan in een niet-RAI-jaar. Een bezoekersaantal van zo’n 250.000 loopt niet in de pas met de investeringen die we moeten doen. Over het juiste concept voor een nieuwe beurs moeten we met z’n allen goed gaan nadenken de komende tijd.”

Is het niet zo dat wanneer Pon, als grootste importeur, ‘ja’ zegt tegen deelname aan de AutoRAI de rest automatisch volgt?

“De rest komt zeker niet vanzelf, de afgelopen edities zijn er altijd een aantal prominente afwezigen geweest. Of Pon er wel of niet bij is, speelt dus kennelijk geen rol”, aldus Geijsen.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

AutoRai

Peilstok

Ford heeft in Brazilië de nieuwe Ka gepresenteerd, die als voordelige 'wereldauto' in de markt wordt gezet. Het is nog niet helemaal duidelijk of deze ook naar (West) Europa komt. Wat vind jij?

AutoWeek op Blendle

ActieAuto

De zomer in je bol bij Motorhuis. Koop nu een auto bij Motorhuis en betaal pas over 12 maanden. Dat noemen wij ...

AutoWeek Dubbeltest

Land Rover Discovery - Toyota Land Cruiser

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep