Autonieuws  |  Gereden: Ford Fiesta

28 november 2012  |  15:17  |  Tekst:

Bij de facelift van de Fiesta is dankbaar gebruikgemaakt van de familiebanden. Zo heeft hij dezelfde grille meegekregen als de nieuwe Mondeo en onder de motorkap zijn nu ook de Ecoboost-motoren uit onder meer de Focus te vinden. Om te kijken of dat voldoende is om mee te blijven lopen in de voorhoede van het B-segment, gaan we op stap met de compacte Ford.

Ford heeft zich er bij de facelift van de Fiesta niet bepaald makkelijk van afgemaakt. Zo is de voorkant flink op de schop genomen. De nieuwe trapeziumvormige Ford-grille, scherp gelijnde koplampen met led-dagrijverlichting (standaard op Sport en Titanium) en de wat geprononceerdere ‘vouwen’ in de motorkap geven de kleine Ford een wat frisser smoeltje. Ook kreeg het interieur fraaiere materialen, maar de middenconsole is als vanouds erg druk en bezaaid met kleine knoppen. Voortaan kan de Fiesta worden geleverd met een hele reeks assistentiesystemen. Zo zorgt MyKey ervoor dat ouders kunnen instellen hoe hard hun kroost met de auto kan rijden en hoe hard ze de radio kunnen zetten. Met Sync kun je je telefoon en audioapparaten heel eenvoudig met de auto verbinden en bijvoorbeeld je sms’jes laten voorlezen, bovendien belt het systeem automatisch de hulpdiensten als je bij een botsing betrokken raakt. Ook is de auto optioneel te voorzien van Active City Stop, dat tot 15 km/h botsingen kan voorkomen en de gevolgen van een crash bij hogere snelheden vermindert.

 

Driecilinder

Fords kleinste vormt qua rijdynamiek als vanouds bijna een klasse op zich in het B-segment. En het feit dat de auto nu ook gecombineerd kan worden met de veelgeprezen Ecoboost-motoren, belooft veel goeds. Bij de Fiesta is naast de vertrouwde turboversie met 100 of 125 pk nu ook een atmosferische variant van deze motor verkrijgbaar, die afhankelijk van de uitvoering goed is voor 65 of 80 pk. De eerste kilometers maken we met de 125 pk-variant, die volgens Ford net als de andere motoren (met uitzondering van de Ecoboost met Powershift-transmissie) een gemiddeld verbruik van slechts 4,3 liter op 100 km heeft. Maar dat zal je in de praktijk nooit halen. Hoewel onze testrit voor een groot deel uit snelwegkilometers bestond en zodoende een wat vertekend beeld van het gemiddelde verbruik gaf, lijkt het ons een hele kluif om die waarde ook maar te benaderen. Dat komt mede omdat de motor opvallend genoeg niet is gekoppeld aan een zesbak, je moet het met vijf versnellingen doen. Deze motor is simpelweg een heerlijkheid die altijd kracht voorhanden heeft. Als de naald de 3.000 tpm is gepasseerd, komt hij echt los en wordt de Fiesta een GTI light. Dat komt mede door zijn briljante onderstel, waar bij de facelift terecht weinig aan werd veranderd. De vering en dempers zijn afgestemd op het lagere gewicht van de driecilindermotor en de besturing is nog een tandje directer rond de middenstand. En deze dynamiek is ook nog eens gekoppeld aan een heel acceptabel veercomfort. Bovendien dringt er nu minder weggeluid het interieur binnen dan voorheen, waardoor hij nog wat volwassener aandoet.

 

De volledige rij-impressie met de Ford Fiesta is binnenkort te lezen in AutoWeek.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Ford Fiesta Ford Fiesta

Peilstok

De Jaguar X-type faalde hopeloos, gaat het de XE wel lukken om de Duitse concurrentie slapeloze nachten te bezorgen?

AutoWeek op Blendle

ActieAuto

Fiesta Hot Hatch € 14.950,-! Voor de Ford Fiesta Hot Hatch hebben we nu een zeer speciale actie, een ...

AutoWeek Dubbeltest

Seat Ibiza - Ford Fiesta

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep