Autonieuws  |  Eerste rijtest: Ford Transit Custom

24 november 2012  |  08:05  |  Tekst:

De nieuwe Ford Transit Custom is een onvervalste bestelauto, maar hij vertoont veel karaktertrekjes van een personenauto. Ford hoopt hiermee eindelijk Volkswagen te slim af te zijn.

Ford heeft sinds 1965 ruim 6,3 miljoen Transits verkocht, maar het is in al die jaren nooit gelukt om de marktleider Volkswagen Transporter te verslaan. De nieuwe Transit Custom is daarom niets meer of minder dan een regelrechte aanval op VW. De ontwerpers kregen een duidelijke opdracht: deze bestelwagen moest sexy en verleidelijk worden, met de trekjes van een personenauto.

Ford mikt vooral op de groeiende groep  ZZP’ers. Al die schilders en  monteurs hebben met hun eenmanszaak vaak één auto voor werk en privé. De bestelbus die doordeweeks bij klanten arriveert staat in het weekend op de oprit klaar om er met het gezin op uit te gaan.
Daarom kreeg de nieuwe Transit een tweekleurig dashboard, dat veel overeenkomsten vertoont met de personenauto’s van Ford, optionele leren bekleding, stoelen die tienvoudig elektrisch verstelbaar zijn, een in hoogte en lengte verstelbare stuurkolom en zes beker- en flessenhouders. Ook zijn er maximaal zes airbags, een geavanceerd infotainmentsysteem met volledige integratie van de smartphone, een achteruitrijcamera,  een goed klinkende geluidsinstallatie, geïntegreerde navigatie én de nieuwste veiligheidssystemen, zoals rijstrookbewaking en driver alert, dat vermoeidheid bij de bestuurder signaleert.

De nieuwe Transit Custom is verkrijgbaar met enkele of dubbele cabine, en met keus uit korte of lange wielbasis. In het laadruim passen drie europallets en de inhoud bedraagt 6 kubieke meter. Het laadschot biedt de mogelijkheid tot doorladen om het vervoer van buizen of planken tot 3 meter lengte mogelijk te maken. Bijzonder is de inklapbare, in het dak geïntegreerde imperiaal. Daarmee wordt de luchtweerstand verminderd als de drager buiten gebruik is.

Ford belooft dat deze bestelauto het laagste verbruik en de laagste CO2-uitstoot in zijn klasse heeft. De zuinigste versie, genaamd Transit Custom ECOnetic, heeft standaard niet alleen een startstop-systeem, maar ook Acceleratie Controle. Deze past het motorvermogen aan de lading aan en voorkomt dat de chauffeur met een zwaar beladen auto te snel optrekt. Volgens Ford kan hiermee het verbruik met 4 tot 15 procent worden verlaagd en scheelt het ook in de slijtage van remmen en banden.

Bij de eerste kennismaking blijkt dat de nieuwe Transit voor een bestelauto een verrassend goede wegligging heeft en ook opmerkelijk duidelijk stuurt. Niet te vergelijken met een personenauto natuurlijk, maar je hebt in deze bedrijfswagen niet echt het gevoel dat je je moet inhouden. ESP met Torque Vectoring Control, bekend uit Fords personenauto’s, heeft de Transit nu ook: een systeem dat de aandrijfkracht op de aangedreven wielen aanpast voor een optimale wegligging in bochten.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Ford Transit kopersgids

Foto's en video's bij dit artikel

Ford Transit Custom Ford Transit Custom Ford Transit Custom
Ford Transit Custom Ford Transit Custom Ford Transit Custom

Peilstok

Welke concept-car zie jij graag ongewijzigd in productie gaan?

Volg AutoWeek

ActieAuto

FIRST EDITION AMBIENTE Ter gelegenheid van de nieuwe Transit Connect bieden wij tijdelijk speciale First ...

AutoWeek Multitest

Ford Transit-Opel Vivaro-Peugeot Expert-VW Transporter
© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - RSS - Gebruiksvoorwaarden - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep