Autonieuws  |  VriMiBolide: Tommy Kaira ZZ II

23 november 2012  |  14:41  |  Tekst:

Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Tommy Kaira ZZ II!

Japanse hypercars, zijn die er? Op het eerste gezicht niet. Maar wie dieper graaft in de Japanse autohistorie, komt wel degelijk de nodige parels tegen. De Yamaha OX99-11 trad eerder al aan als VriMiBolide en nu is het tijd voor een andere exoot van Aziatische makelij, de Tommy Kaira ZZ II.
Velen zullen nu grote vraagtekens in hun ogen hebben,  maar de mensen die Gran Turismo op de Playstation grijs gespeeld hebben, kennen ‘m wellicht. De ZZ II had de machtige 2,6-liter zescilinder uit de Nissan Skyline GT-R als middenmotor, goed voor 550 pk.
Door een gewicht van slechts 1.000 kilogram stelde dit de Japanse hypercar in staat om in 3,3 seconden naar 100 km/h te sprinten. De topsnelheid was ongeveer 340 km/h. De ZZ II had een handgeschakelde zesbak en vierwielaandrijving.
Maar, daar gaan we weer, net als bij de Yamaha OX99-11 ging het ook met deze Japanse supercar fout. Door de Japanse recessie stokten de productieplannen en waren we nooit in staat om zo’n auto te kopen. De verwachte prijs van 90.000 dollar maakte dat extra spijtig. Twee concept-cars zijn alles wat ons rest om ons te laten weten wat had kunnen zijn.

 

Start met Mercedes-Benz
Tommy Kaira startte in 1987 met z’n automobiele activiteiten. Het Japanse bedrijf werd opgericht door Yoshikazu Tomita en Kikuo Kaira, vandaar de wat bijzondere naam. Opvallend genoeg was het eerste product geen opgefokte auto uit eigen land, maar een verbeterde Mercedes 190E.
Later stapte Tommy Kaira echter over op Nissan-techniek. De eerste auto op die leest was de Tommy Kaira M30. Die had de Nissan Skyline R31 als basis. Doordat de zes-in-lijn werd opgeboord van twee naar drie liter, steeg het vermogen van 160 naar 240 pk.
Een belangrijk verschil met de honderden tuners die deze wereld rijk is: Tommy-Kaira past de techniek van de grote automerken dermate veel aan, dat het z’n auto’s als eigen producten verkoopt. Tommy-Kaira is met andere woorden een echt automerk en bevindt zich zodoende in een select gezelschap met onder meer Alpina (BMW), RUF (Porsche) en Brabus (Mercedes-Benz).
Later kwamen er ook creaties op basis van de 240SX, 300ZX en ook producten van Subaru ontkwamen niet aan de grijpgrage handen van de jongens van Tommy-Kaira. Het opvoeren van Nissans Skyline GT-R bleef echter de corebusiness van het bedrijf.
Nog een leuke creatie was de ZZ (foto 4), een uit 1996 afkomstige lichtgewicht. Een tweeliter viercilinder met 200 pk mag dan niet heel veelbelovend zijn, door een leeggewicht van minder dan 700 kilogram sprintte de ZZ in slechts 4,0 seconden naar 100 km/h.

 

Dat de Tommy Kaira ZZ II zo onbekend is, blijkt wel uit het feit dat er nauwelijks video's met deze auto zijn. Toch hebben we een fraaie kunnen vinden:

 

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Gouden Stuur 2014

Stem op je favoriete auto's van 2014 en bepaal zo mede de genomineerden voor de titel Gouden Stuur.   Lees verder
  advertorial Gouden Stuurwiel
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Tommy-Kaira ZZ II Tommy-Kaira ZZ II Tommy-Kaira ZZ II
Tommy Kaira ZZ

Peilstok

De Jaguar X-type faalde hopeloos, gaat het de XE wel lukken om de Duitse concurrentie slapeloze nachten te bezorgen?

AutoWeek op Blendle

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep