Autonieuws  |  Gereden: Volvo S60 Polestar Concept

13 november 2012  |  13:08  |  Tekst:

Polestar, de tuningdivisie van Volvo, keek tot voor kort met lege handen toe hoe de concurrentie hete auto's als de BMW M3 en de Audi RS4 op de weg zette. Dus besloot het bedrijf zelf aan de slag te gaan en een extra gepeperde S60 tot leven te wekken. En wij hebben vandaag met die auto kunnen rijden!

Hoewel je moeder, buurvrouw of zwager waarschijnlijk niet veel meer ziet dan een kek gekleurde Volvo S60 op grote wielen, is Polestar niet over één nacht ijs gegaan bij het ontwikkelen van deze hete Scandinavische sedan. Om te beginnen zijn de voorbumper, achterbumper, zijskirts en voorspatborden van koolstofvezel gemaakt, terwijl de wielkasten heel subtiel zijn uitgeklopt. De spoorbreedte van de vooras is namelijk twintig millimeter groter, de achterwielen staan veertig millimeter verder uit elkaar dan bij een standaard S60. Om de achterportieren vervolgens mooi te laten aansluiten, moest Polestar een compleet nieuw deel in de deuren lassen. Combineer die zaken met een onderstel dat 30 mm is verlaagd, en je krijgt een S60 die verdraaid lekker op zijn wielen staat.

Nog lekkerder is de snoeperij die de huistuner onder de motorkap heeft verstopt, want de standaard T6, een drieliter zescilinder in lijn, levert niet langer 304 pk maar een indrukwekkende 508 paardenkrachten! Hiervoor moest Polestar onder meer het inlaattraject aanpassen, maar ook de cilinderkop, drijfstangen en verbrandingskamers verstevigen. Het klapstuk van de aanpassingen is echter de enorme turbo van Garret die de zespitter van lucht voorziet. Een 0-100-tijd van 3,9 seconden moet mogelijk zijn, evenals een topsnelheid van meer dan 300 kilometer per uur. Jammie!

Handbak!

Eenmaal achter het stuur van de S60 Polestar - nog steeds een conceptcar - valt op dat de Zweden een handgeschakelde transmissie hebben gemonteerd. Een uitstekende keuze, want de strakke zesbak schakelt heerlijk duidelijk en zorgt in combinatie met een behoorlijk agressief aangrijpende koppeling voor een sportief gevoel. Veel leuker dan al die automaten van tegenwoordig! Het feit dat de tunnelconsole zelfs 45 millimeter is verlaagd, zorgt dat je nooit in de problemen komt met je schakelarm en echt met de auto in de weer kunt. Als vervolgens die turbo in actie komt, de dubbele uitlaat zijn klanken laat horen en het AWD-systeem (voorzien van beduidend snellere software én een elektronisch sperdifferentieel) zijn best doet om alle krachten kwijt te raken, dan heb je een bijzonder vermakelijke Volvo. Nu alleen nog hopen dat hij in productie gaat...

 

Lees de complete Eerste Rijtest met de Volvo S60 Polestar Concept binnenkort in AutoWeek. Bovendien komen we binnenkort met een video, opgenomen op een verlaten vliegveldje ergens diep in Zweden...

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious

Geef AutoWeek cadeau! (Advertorial)

Daarmee geniet de ontvanger maar liefst 8 weken lang van AutoWeek! En dat voor slechts €15   Lees verder
  advertorial Cadeau voor een echte man
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Volvo S60 Polestar Volvo S60 Polestar Volvo S60 Polestar
Volvo S60 Volvo S60 Polestar Volvo S60 Polestar

Peilstok

De leukste GTO-waardige auto van de Redactie Raadt Aan is...

AutoWeek op Blendle

ActieAuto

De nieuwe Volvo S60 en V60 Polestar   Volvo neemt de S60 en V60 Polestar in een gelimiteerde oplage van ...

AutoWeek Multitest

Mercedes C-klasse - Volvo S60 - Lexus IS - Audi A4

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep