Autonieuws  |  'Nieuwe Saab komt met elektrische cabrio'

10 november 2012  |  08:07  |  Tekst:

Saab is dood, maar de nieuwe eigenaar National Electric Vehicle Sweden (NEVS) broedt druk op een plan om de Zweedse reus opnieuw tot leven te wekken. Uit een gesprek dat AutoWeek in Trollhattan voerde met woordvoerder blijkt dat 'Het Nieuwe Saab' mogelijk zelfs een elektrische cabriolet in de planning heeft.

Eerder konden jullie op AutoWeek.nl al lezen dat de nieuwe eigenaar van Saab plannen heeft om binnen achttien maanden een elektrische variant van de laatste Saab 9-3 op de markt te brengen. National Electric Vehicle Sweden, onderdeel van een grote Chinese Holding, heeft namelijk de rechten op die auto verworven en is zelf (naar eigen zeggen) al vergevorderd met de techniek voor die elektrisch aangedreven auto, die in eerste instantie vooral voor de Chinese markt is bedoeld. NEVS heeft die rechten niet alleen voor de 9-3 sedan, maar ook voor de Sport Estate en - jawel - de cabriolet. Het merk verklaarde tegenover AutoWeek dat het van plan is om al die modelvarianten opnieuw een nieuw leven te gunnen.

Een logische vervolgvraag is dan natuurlijk of alle drie die auto's ook als EV te koop zullen zijn. De PR-man van NEVS zei desgevraagd heel resoluut dat 'NEVS in principe geen deuren dicht houdt', en 'dat het dus zo maar zou kunnen'. De techniek is er immers, en het zou ons niet verbazen dat er heel wat geld te verdienen is met zo'n fluisterstille boulevardcruiser. Als dat daadwerkelijk door gaat, betekent dit dat het nieuwe Saab tegen die tijd als enige een elektro-cabriolet in het assortiment voert.

 

Mogelijk ook 9-3 op benzine

Elektrisch wordt niet het enige stokpaardje, want NEVS gaf bovendien toe dat er druk wordt gezocht naar manieren om de 9-3 zo snel mogelijk ('het liefst binnen een jaar') weer in productie te nemen. In dat geval zal de auto dus voorzien worden van verbrandingsmotoren, en dat vormt meteen het grootste struikelblok. De motoren die het 'oude' Saab monteerde, kwamen namelijk uit de rekken van ex-moeder General Motors, en die Amerikanen willen het liefst niets meer met Saab van doen hebben. "Er is nog steeds een kleine mogelijkheid dat GM wel motoren wil leveren, maar daar zijn we nog druk mee bezig", verklaart de woordvoerder. "En mocht dat niet lukken, dan hebben we nog opties bij andere merken. Zoals ik al zei, wij houden alle mogelijkheden open en sluiten geen deuren." De enige deuren die nog dicht zijn, behoren vooralsnog toe aan de fabriek in Zweden. De toekomst zal dus moeten uitwijzen in welke vorm Saab zal terugkomen, al hebben wij met eigen ogen kunnen zien dat de productiefaciliteit klaar is voor een tweede leven.

 mail naar een vriend plaats dit bericht op nujij plaats dit bericht op linkedin plaats dit bericht op digg maak een bookmark op delicious
 
 
 

Foto's en video's bij dit artikel

Saab 9-3 Cabriolet Saab 9-3 2.0t SE Cabriolet - 2000

Peilstok

De leukste korter-dan-3,5 meter-auto van De Redactie Raadt aan is...

AutoWeek op Blendle

AutoWeek Dubbeltest

Seat Exeo ST 1.8 TSI - Saab 9-3 Sport Estate 1.8t

Volg AutoWeek

© 2014 Sanoma Media Netherlands B.V.
Adverteren - Colofon - Contact - Copyright - Disclaimer - Privacy en cookiebeleid - Gebruiksvoorwaarden - RSS - Partners - Sitemap
AutoWeek.nl - onderdeel Sanoma Media Netherlands groep